PR
Nordea: "När sånt här händer sitter man inte och väljer strategi"
Publicerad: 8 oktober 2014, 07:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26
Två miljoner kunder har drabbats av Nordeas korthaveri. För Dagens Media berättar bankens presschef Petter Brunnberg om krishanteringen.
DT
Dante Thomsen
Problemen med Nordeas Visa-kort uppdagades i går kväll. Upp till två miljoner kunder har fått sina köp dragna dubbelt, något som orsakat stor oro.
Samtidigt riktades hård kritik mot Nordeas krishantering under kvällen.
– Det går inte att ringa till dem och ingenting har skrivits på hemsidan. Ringer du till telefonbanken måste du slå in ditt personnummer. Då säger en röst att det är för många i kö och samtalet avslutas, säger kunden Joel Kakavand till Aftonbladet.
Han fortsätter:
– Det är ju katastrof. Det enklaste för dem hade väl varit att skriva ut informationen på hemsidan. Tänk om jag hade varit utomlands. Jag kan tänka mig att det är kaos för många, säger han.
Petter Brunnberg är presschef på Nordea och han berättar att banken inte valt någon särskild strategi i krishanteringen.
– När något sånt här uppstår sitter man inte och väljer strategi, då jobbar man så snabbt som möjligt, säger han till Dagens Media.
Petter Brunnberg vill inte heller recensera krishanteringen i nuläget.
– Just nu fokuserar vi på att åtgärda problemet. Att börja recensera vårt arbete har jag väldigt svårt för just nu.
För att informera – och kanske viktigast av allt – att lugna kunderna har Nordea använt sig av såväl Twitter som Facebook.
– Vi har använt oss mycket av sociala medier och har givetvis skrivit information på vår sajt. Mycket går också genom vårt kundcenter.
Vad har ni fått för reaktioner i era kundkontakter på sociala medier?
– Naturligtvis var många kunder initialt sett oroliga. Vår uppgift är att i första hand lugna dem och berätta att vi vet vad problemet är, hur vi ska åtgärda det och att alla pengar kommer tillbaka.
Förhoppningen är att problemet ska vara löst senare under dagen. Samtidigt svämmar Nordeas Facebook-sida över av arga kommentarer från upprörda kunder.
FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER: