Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

New Black - från fem tröjor till USA-lansering

Publicerad: 11 februari 2015, 05:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:14

Tom Hardy, Petter och Noomi Rapace. Många kändisar syns i märket New Black. För Dagens Media berättar grundaren Andreas Undén om de kända ambassadörerna.


Streetmärket New Black grundades 2011 av Andreas Undén och Elias Gillberg. Det som började som en serie med fem printade t-shirts har i dag vuxit och nu syns kändisar som Petter, Noomi Rapace, Linda Pira och Tom Hardy i deras kläder.

– Många av de svenska kändisarna som har våra kläder finns i vårt nätverk sedan tidigare och är vänner till oss. Om dessa personer syns i media i våra kläder så är det för att de har på sig kläderna privat också. Det är alltid kläder, personliga relationer och kemi som är det viktiga för oss, säger Andreas Undén, grundare av New Black, till Dagens Media.

Enligt honom använder sig märket aldrig av traditionellt köpt reklam. Istället finns en tydlig strategi där sociala medier är det centrala.

– Vårt varumärke tilltalar en målgrupp som många andra företag vill nå ut till. En målgrupp där traditionellt köpt reklam inte kommer nå framgång, säger han.

2014 var första året som New Black började expandera utanför Sverige och började säljas i butiker i Tyskland, Norge och Frankrike. I år ska märket fortsätta expandera och enligt Andreas Undén kommer de nya kollektionerna finnas tillgängliga i länder som USA och Japan.

– Att vi breddar oss är en del av vår utveckling som företag. Många av våra kunder växte upp och lyssnade på hip-hop. Det spelar ingen roll om de är födda på 70-, 80- eller 90-talet. Våra kläder bärs av alltifrån banktjänstemän till hiphop-artister. Men om man vill definiera oss som street förstår vi det, det är trots allt där vi har vår bakgrund, säger han.

Under 2015 har New Blacks kläder synts mycket i tv-programmet Lyckliga Gatan, men enligt Andreas Undén finns inget samarbete med TV4.

– Vi har varken någon deal med artisterna eller TV4, men det är roligt att våra kläder syns i deras kanaler. För oss hade det inte känts rätt om vi hade gjort någon deal med en person för att ha på sig våra kläder. Folk hade snabbt sett igenom det och det hade gett en negativ effekt, säger Andreas Undén och fortsätter:

– Men det är jättekul att så många inflytelserika artister vill bära våra kläder. Sedan gillar vi verkligen Lyckliga Gatan som program på ett personligt plan, så det känns extra kul när man ser våra kläder i ett så bra sammanhang.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.