Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Näringslivet behöver ett eget Almedalen"

Publicerad: 12 juli 2013, 08:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Westanders enhetschef Mikael Persson utesluter inte att medverka under tennisveckorna i Båstad.


Ämnen i artikeln:

WestanderAlmedalen

Just nu pågår "tennisveckorna" i Båstad. Men eventet som lockar hundra tusentals besökare till den lilla skånska kommunen har kommit att handla minst lika mycket om business som om tennis.

Medan jättar som SEB och Ericsson är självklara gäster passar även mindre lokala företag på tillfället att nätverka och göra affärer.

I syfte att undersöka om tennisveckorna kunde vara en möjlig arena för samhällsfrågor skickade pr-byrån Westander en delegation till Båstad.

Men enligt Mikael Persson, enhetschef på Westander är intresset bland företagen för att driva samhällsutvecklingsfrågor än så länge svalt.

– Det är väldigt stor skillnad mellan Båstad och Almedalen. Båstad är som en "firmafest för finanssektorn" med slutna seminarier.

Ett undantag är Företagarna som håller ett antal öppna seminarier.

Samtidigt menar Mikael Persson att näringslivet skulle behöva ett eget "Almedalen".

– Om Båstad ska bli en sådan arena krävs åtgärder från Båstad Kommun för att åstadkomma ökad öppenhet och insyn.

Vad skulle de vinna på det?

– De har mycket att vinna. Med mera öppenhet skulle veckan kunna bli en bra grund att utgå från för att få dit företag och ordna debatter.

Kommer Westander satsa på Båstad?

– Kanske i framtiden. Först måste vi hitta en lämplig samarbetspartner, möjligen i form av en näringslivsorganisation, eller kanske Båstad Kommun.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

WestanderAlmedalen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.