Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Mynewsdesk instiftar eget Spinn-pris

Publicerad: 10 November 2010, 14:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Huvudsponsorn Mynewsdesk följer upp förra årets ”megaflopp” på Spinngalan med ett eget pris och ”followers” i röda kroppsstrumpor.


Ämnen i artikeln:

SpinnMynewsdesk

Till skillnad från övriga priser under morgondagens Spinngala, belönar Mynewsdesk inte en avgränsad kampanj. Istället vill företaget lyfta fram företagens kontinuerliga arbete med sociala medier – dess sociala kompetens.

Priset, som kommer att delas ut under galan, har fått namnet: ”Hur social är du lille vän?”.

– Övriga priser bestäms av juryn. Vi kollar vad kunderna tycker om varumärket genom att kolla hur det pratas om företagen i forum, communities, mikrobloggar och bloggar, säger Pernilla Åström, marknadskommunikatör på Mynewsdesk.

Utgångspunkten är de företag som är nominerade i årets Spinn. Med hjälp av den nya monitortjänsten Lissly har Mynewsdesk kartlagt hur mycket och på vilket sätt företagen har deltagit i dialogen i sociala medier.

– Vi skulle gärna ha utgått från fler företag, men blev tvungna att begränsa oss till de nominerade företagen. Kanske tar vi tävlingen vidare efter Spinn, säger Pernilla Åström.

Under förra årets Spinngala försökte Mynewsdesk, genom en rödklädd ”pr-slampa” och en skyltdocka inslagen i rött omslagspapper, sätta fokus på att pr handlar om relationer med människor snarare än adresser till journalister.

”Det märkligaste spektaklet i Spinns historia” och ”megaflopp”, säger grundaren Kristofer Björkman om tilltaget idag.

Trots det kommer företaget i år göra ett nytt försök att lämna ett avtryck hos gästerna på Spinn. Den här gången med ”followers” iklädda röda kroppsstrumpor.

– Vi gillar att profilera oss på sätt som sticker ut och som gör att man känner igen oss. Man ska inte vara så rädd för att vara transparent och ta ut svängarna, säger Kristofer Björkman.

De röda figurerna symboliserar enskilda individer, för att gestalta att pr handlar om företagens dagliga relation med sin omgivning.

– Det är vår mission och passion och vi ser gärna att tävlingar som Spinn går i den riktningen, säger Kristofer Björkman.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SpinnMynewsdesk

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.