Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Musikbranschen startar lobbyorganisation

Publicerad: 3 November 2010, 13:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Musikbranschens purfärska gemensamma organisation Musiksverige ska sätta ner foten i frågor om upphovsrätt, exportstöd och utbildning.


Nästa vecka är det releasefest för den nya organisationen Musiksverige, som omfattar både upphovsmän, producenter och förläggare inom musik. Det har tagit tre år för de nio medlemsorganisationerna – som alla ingår i STIM, SAMI och IFPI – att sätta upp ramverket för samarbetet. De tre huvudorganisationerna står också bakom finansieringen.

– Vi ska vara en plattform för samarbete och en tydlig röst för branschen gentemot journalister och politiker. Tidigare har det varit svårt eftersom branschens olika organisationer också är avtalsparter och därför inte sällan har haft olika åsikter i viktiga frågor, säger Elisabet Widlund, vd för Musiksverige.

Hon började jobbet i oktober och har bland annat en bakgrund som pr-konsult inom kulturlobbyfrågor på Westander.

Musiksverige ska aktivt driva frågor inom upphovsrätt, musikexportstöd och utbildning.

– Den största frågan för oss är givetvis upphovsrätten och tillämpningen av den på internet. Upphovsmän och investerare i musikbranschen måste kunna få betalt för sitt arbete, men vi måste samtidigt tillgodose konsumenternas intresse. Det finns bra betalmodeller idag, men vi kommer också att titta på nästa generations modeller, säger Elisabet Widlund.

Under releasefesten på Kåken i Stockholm blir det debatt om varför musikbranschen har blivit ”bad guys” i musikdebatten och hur ska man förändra det.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.