tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Monki startar tidning

Publicerad: 25 augusti 2010, 08:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Monki har gjort sig känt för att undvika reklam. Nu startar klädkedjan en tidning för att sprida varumärket på nya marknader.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Första numret av Monki Magazine kommer idag och handlar om kärlek. Upplagan är 50 000, varav 10 000 skickas hem till dem som har anmält sig på Monkis sajt.

Lika många skickas till Hong Kong där Monki öppnar sin första butik i september. Resten placeras i butiker runtom i Europa.

– Vi har hittills varit ganska hemlighetsfulla med vårt koncept. Men eftersom vi expanderar så mycket har vi insett värdet av att visa oss bättre. Med tidningen vill vi vara generösa med inspiration, och att kommunicera vår stil och vad vi gillar, säger Caroline Björkholm, varumärkesansvarig på Monki.

Varför en tidning?

– Vi håller på att utveckla vår webb, men vi är väldigt förtjusta i idén på en tidning som kommer hem i brevlådan och som man kan se fram emot. Det är lite old school men vi gillar det formatet. När ingen annan vill göra tidning längre, gör vi tvärtom och startar en, säger Caroline Björkholm.

Tidningen, som kommer med fyra nummer per år, har gjorts av österrikiska Plastic Media. Kira Stachowitsch, som även ligger bakom modetidningarna Material Girl och Indie.

– Det var en ren slump. Kira intervjuade Monkis grundare Adam Friberg när vi öppnade i Hamburg, och han blev fascinerad av henne och bad henne att göra tidningen, säger Caroline Björkholm.

Monki Magazine är på engelska och innehåller plaggbilder och modereportage ur Monkis sortiment, men även reportage och intervjuer med kvinnliga kreatörer och tjejer som berättar om sig själva och sin personliga stil.

– Det är många delar vi vill få med och vi är skitnöjda med hur det blev. Tidningen har fångat Monkis själ och hjärta.

Varför är det inga annonser?

– Det kändes självklart från start, vi har inte ens tänkt tanken. Monkis tidning ska kännas generös och inspirerande, det ska inte kännas som ett annonsblad.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev