Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Mondelez International till Cohn & Wolfe och Golin Harris

Publicerad: 21 Februari 2013, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:55

UPPDATERAD. Mondelez International samlar sina pr-uppdrag hos två svenska byråer.


Ämnen i artikeln:

Cohn Wolfe

Cohn & Wolfe blir en av två byråer som ska sköta det svenska pr-kontot för Mondelez International, tidigare Kraft Foods. Det står klart efter att dagligvarujätten genomfört en byråöversyn under hösten.

– Vi är jätteglada, det är en drömkund, säger Marta Karlqvist, vd för Cohn & Wolfe.

Bland annat ingår internationella varumärken som Daim, Stimorol och Philadelphia samt lokala varumärken som Gevalia och Marabou i Mondelez International produktportfölj.

Prime PR har under flera år haft uppdrag för Kraft Foods. Byrån har tävlat flitigt med case för både Marabou och Gevalia.

Hampus Knutsson, pressansvarig på Prime PR vill dock inte kommentera Mondelez Internationals byråval.

– Vi brukar som regel inte uttala oss om vilka uppdrag vi har och inte har, utan hänvisar frågan till kunden, säger Hampus Knutsson, pressansvarig på Prime PR.

Omfattningen av uppdraget, samt vilka varumärken som Cohn & Wolfe ska jobba med, är ännu inte klart.

– De har så vansinnigt många varumärken och vi kommer att jobba med ett antal av dem. Men vi vet inte vilka än, säger Marta Karlqvist.

Den andra byrån som får dela på storuppdraget är Golin Harris.

Kristian Hvilen, kommunikationsdirektör för Mondelez International Norden berättar att bolaget tidigare jobbat med pr-byråer på ad hoc-basis i Sverige. Vissa av bolagets produktkategorier har haft sin egen huvudbyrå, medan andra anlitat pr-byråer på projektbasis.

– Nu har vi defienerat två huvudbyråer som är bra för oss. Det ger mer stabilitet för både oss och våra partners, Kristian Hvilen.

Vilken av de två huvudbyråerna som Mondelez Internationals varumärken ska använda sig av blir upp till respektive produktkategori.

– Vi har efter en process landat på dessa två byråer. Nu blir det upp till våra olika produktkategorier att bestämma vilken byrå de vill jobba med i olika projekt.

Kristian Hvilen vill inte berätta hur många byråer som varit med i pitchen. Han vill heller inte svara på frågor om vilka byråer som tappar uppdragen.

Kristian Hvilen öser dock beröm över de svenska pr-byråerna.

– Det har varit en tuff process, för nivån på pr-branschen är skyhög i Sverige, säger Kristian Hvilen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cohn Wolfe

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev