Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Moderaternas varumärke starkast

Publicerad: 21 September 2010, 09:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:38

Moderaterna har landets starkaste politiska varumärke. Men vad beträffar den politiker som inger mest förtroende får samtliga partiledare se sig rejält akterseglade.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietFredrik ReinfeldtSocialdemokraterna

I Nordic Brand Academys varumärkesranking av politiska partier och politiker utmärker sig tre partier positivt.

Det är nästan jämnt skägg mellan Moderaterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet vad beträffar styrka i det politiska varumärket. Moderaterna får ett index på 47 och Socialdemokraterna och Miljöpartiet 46.

Övriga riksdagspartier placerar sig enligt följande:

(FP) 41 procent, (C) 35 procent, (KD) 35 procent, (V) 34 procent, (SD) 14 procent.

För att klassas som en stark organisation i Nordic Brand Academy krävs ett index på 60, vilket visar att de politiska partierna har en låg styrka i sina varumärken.    

Vad gället politikernas personliga varumärken hamnar Fredrik Reinfeldt i topp av partiledarna med ett index på 57, tätt följd av Miljöpartiets Maria Wetterstrand på 56. Oppositionsledaren Mona Sahlin hamnar långt bak i fältet på index 40.

Men populärast av alla politiker i undersökningen är Mona Sahlins partikamrat, Margot Wallström, som placerar sig före statsminister Fredrik Reinfeldt med ett index på 68.

Undersökningen genonfördes under vecka 37 (september 13-19) av Nordic Brand Academy i samarbete med Anthill Research, via deras onlinepanel. Ett representativt urval bestående av 1039 individer ur Sveriges befolkning i åldern 18-65 år intervjuades.

 

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.