Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Metro om Ikea-avslöjandet: "Fantastiskt"

Publicerad: 3 Oktober 2012, 11:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:09

Att Ikea retuscherat bort alla kvinnor från sin produktkatalog i Saudiarabien har blivit en världsnyhet – och har beskrivits som ett pr-mässigt haveri. Nu ska bolaget se över rutinerna. Samtidigt glädjs Metro över det internationella genomslaget.


Det var i måndags som Metro avslöjade att Ikea retuscherat bort alla kvinnor i sin saudiarabiska produktkatalog. Avslöjandet blev snart en världsnyhet och Der Spiegel, New York Times, CBS, Fox News, The Guardian och Al Jazeera är bara några av de stora internationella medier som plockat upp nyheten.

På Ikea Sverige beklagar man återigen det hela.

– Vi har full förståelse för att människor är upprörda och som vi tidigare sagt beklagar vi att människor tagit illa upp, säger Sara Carlsson, presschef på Ikea Sverige till dagensmedia.se.

Många är överens om att det hela blivit ett pr-mässigt haveri för möbeljätten. Men på Ikea Sverige har man svårt att uppskatta hur det påverkar bolagets anseende. Det säger Sara Carlsson, som tidigare arbetade som pr-konsult på Grayling.

– Det är i princip omöjligt att säga.

Hur illa är det för ert varumärke?

– Det har jag ingen uppfattning om och det är svårt att göra en uppskattning.

Klart är dock att många arga konsumenter har hört av sig till möbeljätten.

– Vi får en del samtal.

Är det mer än vanligt?

– Ikea har alltid mycket att göra men ja, många har ringt. Vi har full förståelse för att att många kunder är upprörda och vill höra av sig.

Kommer ni att se över rutinerna efter det här?

– Ja. Vi sitter just nu och diskuterar inför framtiden. Däremot kan jag inte säga exakt hur det kommer se ut nästa år och vilka förändringar vi kommer göra.

För Metro har avslöjandet istället blivit en pr-succé och tidningens förstasida har visats upp av flera av de medier som rapporterat kring händelsen.

– Det är fantastiskt att den fått sådan enorm spridning och dessutom har frågan om synen på människors lika värde väckts till liv ännu en gång vilket tyvärr fortfarande är nödvändigt, säger tidningens chefredaktör Linus Paulsson till dagensmedia.se.

Vad betyder det för Metros varumärke?

– Det har ett enormt värde. Att kunna sprida varumärket över hela världen tillsammans med vår kärnverksamhet, snabba nyheter och riktigt bra snackisar, är ovärderligt, säger han och fortsätter:

– Det är en snackis av rang och nu en av de mesta spridda nyheterna i världen i år. Extra glädjande att i princip samtliga också gett Metro credd, alltifrån Washington Post, CNN och Guardian till minsta lokaltidning

Förstod du direkt hur stort det skulle bli?

– Den hade alla ingredienser som behövdes med ett företag som är känt över hela världen, en nyhet som känns i magen, ett flagrant brott mot Ikeas egna flådiga code of conduct. Sedan gav ju Ikea oss öppet mål med ett så uppenbart ogenomtänkt beteende.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.