Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Medier och byråer hjälper Japan

Publicerad: 18 Mars 2011, 10:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Reklambyrån Great Works, den digitala byrån LBI Sverige och Expressen. Alla drar de sitt strå till stacken, på olika sätt.


Ämnen i artikeln:

ExpressenGreat Works

Jordbävningen, den efterföljande tsunamin och kärnkraftskatastrofen i Japan har väckt sympati i hela världen. Och det finns många sätt att hjälpa till på. Det tog inte lång tid innan hashtagen #prayforjapan skapades på Twitter.

En hashtag som snart utvecklades till #payforjapan, med syftet att samla in pengar till jordbävningens offer.

David Sundin på byrån Great Works, som har ett stort kontor i Japan, tog till sig idén och startade en sajt för att samla de produkter som säljs till förmån för katastrofen offer i Japan.

– Jag såg en blogg som hade samlat några produkter, vilket även turistguiden "Time out Tokyo" hade gjort. Då tänkte jag att man borde samla allt på ett och samma ställe. Jag registrerade domänen, byggde sajten och sedan tjongade vi upp den. Den är ganska smidig.

På sajten finns allt från från kalsonger, limiterade posters och ett armband som Lady Gaga gjort.

Även David Sundin liknar katastrofen vid jordbävningen i Haiti, då tidningen Rodeo hade en auktion för att samla in pengar till offren.

– Det är ett ganska bra sätt att ge på och man får någonting tillbaka också.

Hur har responsen varit?

– Det börjar trilla in besökare nu när folk vet att det finns sådana här produkter. För tillfället sitter jag bara och matar upp nya produkter.

David Sundin har själv stor erfarenhet av Japan och var med när Great Works startade upp sitt Tokyokontor.

– Vi har massor av kollegor där men vad jag vet så är alla i vår yrkessfär okej. Kontoret var stängt ett par dagar för att spara el. Tokyo är inte drabbat på det sättet, men det är klart när de bryter strömmen och tågen är inställda blir det körigt.

En annan aktör som hjälper till på ett lite annorlunda sätt är den digitala byrån LBI Sverige. Deras Röda Korset-sajt hamnade i skarpt läge direkt, då den var klar två veckor innan jordbävningen och den efterföljande tsunamin skakade Japan.

När tsunamin 2004 ödelade stora delar av Thailands kust kraschade Röda Korsets sajt av överbelastningen. Sedan dess har den ideella organisationen Röda Korset/Röda Halvmånen tagit fram en ny sajt, vilket har varit ett långt och tidsödande arbete.

– Efter två och ett halvt år och många tusen arbetstimmar fick vi sajten klar, vilket vi är oerhört lyckliga över. Den gick upp två veckor innan den nya tsunamin och hjälper nu till att rädda liv, säger Per Sjögren, kundchef på LBI Sverige.

Sajten innehåller bland annat fler än 180 nationella organisationers undersidor och är anpassade för att fungera också med uppringt modem. I samband med katastrofen i Japan används den som hubb för information för volontärer och medier för att få korrekt information från de krisdrabbade områdena.

Till skillnad från 2004 har sajten klarat anstormningen.

– Ja, den är under ett enormt tryck från världens alla hörn men den står pall och levererar på alla punkter.

Tidningen Expressen har valt att släppa en hel bilaga om krisen efter jordbävningen, i samarbete med Röda Korset.

Idén kläcktes av Anna-Clara Welander, chef för Expressens bilagor. Tio kronor av priset går oavkortat till Röda Korsets Japaninsamling.

Även annonsintäkter och gåvor från annonsörer går till Röda Korset.

Produktionen har tagit två dagar och bilagan säljs med start i morgon och fram till nästa onsdag.

– I fjol, efter jordbävningen i Haiti, höjde Expressen lösnummerpriset och skänkte pengarna till Röda korsets insamling. Expressen sköt också till lika mycket som läsarna, och den gången blev det över en halv miljon kronor till de drabbade, skriver Thomas Mattsson på expressen.se och fortsätter:

– 2004, när en annan tsunami sköljt över stränder och städer i Asien, och många svenskar omkom, drog Expressen och Röda korset snabbt ingång en gemensam insamling. Precis som vi gjorde exempelvis 1984, när det var svältande i Etiopien som behövde Expressenläsarnas engagemang.

Dante Thomsen

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

ExpressenGreat Works

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.