Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


PR

McCann Relations och Max går skilda vägar

Hamburgerkedjan Max har valt ny pr-byrå, erfar dagensmedia.se.


Publicerad 2012-12-18 08:58

Ämnen i artikeln:

McCann

Dela artikeln:

Så sent som i november gav Max samarbete med McCann Relations (före detta Weber Shandwick) två guld i pr-tävlingen Spinn för kampanjen "Moms filibabba”.

Men efter att Max tidigare i höst valt att inleda en pr-pitch står det nu klart att Max och McCann Relations – som jobbat tillsammans i nära fem år – går skilda vägar.

– Vi blev inbjudna till pitchen men tackade tidigt nej. Max hade en ganska bred kravprofil, som vi kunde matcha till viss del men inte riktigt fullt ut, säger Pia Grahn, vd för McCann Relations.

Enligt uppgift till dagensmedia.se har bland annat byråer som Prime, Grayling samt Cohn & Wolfe deltagit i pitchen. Max tog två byråer vidare till slutomgång.

Nu har hamburgerkedjan gjort sitt val.

– Det är inte helt klart. Vi kommer att kommunicera det efter helgerna när allt är klart, skriver Anders Forssten, marknadschef på Max i ett mejl till dagensmedia.se.

Något som betyder att detaljerna för det nya samarbetet inte är helt färdiga.

En byrå som nämns i spekulationerna är Mindmakers, byrån som Christina Saliba lämnade McCann Relations för tidigare i år. Där finns även Tobias Rydergren, som har erfarenhet av att jobba med Max för Weber Shandwick.

– Många tror att det är Saliba som plockat hem Max, säger en uppgiftslämnare.

Dagensmedia.se har sökt Christina Saliba utan framgång.

Pia Grahn, vd för McCann relations, säger att byrån inte drabbas särskilt hårt av tappet av storkunden Max.

– Vi har precis vunnit en ny storkund som vi börjar jobba med från och med i februari. Tappet från Max är redan hanterat, säger hon.

McCann Relations består i dag av blott tre pr-konsulter, inklusive Pia Grahn. Byrån ska ”totalintegreras” med reklambyrån McCann Stockholm. Sedan i somras delar de lokaler. Dock ska namnet McCann relations finnas kvar. Byrån ska även i framtiden jobba med ett antal ”egna” kunder men ska även jobba på McCann Stockholms uppdrag.

Max jobbar för närvarande vidare med McCann Stockholm som reklambyråpartner.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.