Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Max vd om kritikstormen: "Väldigt överdrivet"

Publicerad: 23 Januari 2014, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:50

Kritiken mot hamburgerkedjan Max är väldigt överdriven och onyanserad. Det säger vd:n Richard Bergfors till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Max

Det stormar rejält kring Max efter att ett internt mejl där vd:n Richard Bergfors varnar för en "katastrof" om Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vinner valet 2014 läckt ut i de sociala medierna.

I dag läckte dessutom ett nytt internt mejl ut där anställda på Max restaurang i Uppsala hotas med bestraffning om de inte säljer tillräckligt mycket dippsåser, plusmenyer och efterrätter.

För Richard Bergfors har det varit bråda tider. Många journalister har ringt och så sent som i morse intervjuades han i TV4.

– Medan det ena är en livsviktig fråga som rör hela branschen är det andra verkligen en höna av en fjäder som jag egentligen inte har fler kommentarer kring, säger Richard Bergfors till Dagens Media.

Vad tycker du om kritiken?

– Den är väldigt överdriven och onyanserad. Jag tycker att det är tråkigt att det ska vara på det sättet när det är så pass avgörande frågor både för vår bransch och mitt företags utveckling och överlevnad. Nu försvinner de i någon form av allmän pajkastning.

Internt har Richard Bergfors bett om ursäkt för mejlet.

– Om det är folk som uppfattat mig på det sätt som media försöker måla upp var det inte meningen, jag har uttryckt mig klumpigt. Men sakfrågan kommer jag att fortsätta prata om så länge jag är kvar i branschen.

Hur hanterar ni den här frågan rent pr-mässigt?

– Vi försöker vara tillgängliga, öppna och ärliga. Det är det korta svaret.

I december bröt Max med Mindmakers och Christina Saliba, som samarbetat med hamburgerkedjan i många år.

Därför står Max för tillfället utan pr-byrå.

– Vi är ute i en pitch just nu. Det viktiga är att vi hittar rätt partner men min ambition är att vi ska vara klara någon gång i februari. Det skulle kännas bra att vara igång med samarbetet då.

Facebook-gruppen som uppmanar till bojkott av Max har över 17 000 följare, vad tycker du om det?

– Exdtremt tråkigt. Uppenbarligen så har de misstolkat mig eller inte förstått det budskap jag har försökt förmedla. Det gör mig väldigt ledsen.

Har ni någon dialog med upprörda kunder på Facebook?

– Det är så mycket så det är svårt att svara alla men vi har lagt upp ett flertal uttalanden.

Richard Bergfors säger sig också vara mycket orolig över att de interna mejlen som lett till pr-haveriet över huvud taget läckte ut.

– Just de här raderna om momsen och arbetsgivaravgiften spelar ingen roll men jag blir orolig när företagshemlig information läcker ut. I mejlen står exempelvis saker om vilka kampanjer vi har på gång och det är ju manna från himlen för våra konkurrenter.

Är du förvånad över att det här läckte ut?

– Ja det blev jag. Jag hade inte en tanke på det. I min värld fanns det inget kontroversiellt i brevet. Hade jag tyckt det hade jag inte skrivit så. Jag har varit vd i tolv år och har aldrig varit med om något liknande.

Richard Bergfors säger dock att han inte har några planer på att försöka hitta läckan.

– Nej, det finns ingen mening med det. Om vi ska vidta några övriga åtgärder i form av intern säkerhet återstår att se, men det är en oroande utveckling. Interna affärshemligheter ska inte läcka ut, det är allvarligt.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Max

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.