Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Max till Mindmakers

Publicerad: 7 Januari 2013, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:59

Saliba håvar in gamla kunden. Det blir nystartade Mindmakers som får hamburgerkedjan Max pr-uppdrag.


Ämnen i artikeln:

MaxChristina SalibaMindmakers

Redan innan jul kunde dagensmedia.se berätta att Max stora pr-byrå-upphandling, som tagit fem månader, var klar.

– Vi kommer att kommunicera det efter helgerna när allt är klart, sade Anders Forssten, marknadschef på Max då till dagensmedia.se.

Enligt uppgift till dagensmedia.se har bland annat byråer som Prime, Grayling samt Cohn & Wolfe deltagit i pitchen. Max tog två byråer vidare till slutomgång och spekulationerna gjorde gällande att Mindmakers PR plockat hem uppdraget.

Det bekräftas nu av Anders Forssten.

– Det var strid in i det sista, men Mindmakers PR drog det längsta strået, säger han till dagensmedia.se.

Kundansvarig blir Christina Saliba, som under hennes tid på Weber Shandwick (nuvarande McCann Relations) jobbat med Max i fem år.

Enligt Anders Forssten var det kompetensen i Mindmakers arbetsgrupp som till slut avgjorde pitchen, där sju byråer deltog.

– De hade ett bra team, med hög kreativitet och stor erfarenhet av kriskommunikation.

Väntar ni er kriser under 2013?

– Nej, egentligen inte. Men det är viktigt att ha den kompetensen ifall det verkligen händer något.

Vad kommer ni att fokusera pr-arbetet på?

– Det handlar mycket om att fortsätta kommunicera våra kärnvärden som är smak, hälsa, miljö och socialt ansvarstagande.

Vad är uppdraget värt?

– Det svarar vi inte på.

Max kommer fortsatt att jobba med McCann som reklambyrå. McCann Relations, Max tidigare pr-byrå, valde att inte delta i pitchen.

– Vi blev inbjudna till pitchen men tackade tidigt nej. Max hade en ganska bred kravprofil, som vi kunde matcha till viss del men inte riktigt fullt ut, sade Pia Grahn, vd för McCann Relations till dagensmedia.se innan jul.

Christina Saliba, som har ett förflutet som partner i Prime PR samt som vd för Weber Shandwick, gick in som delägare i reklambyrån Berntzon Bylund samt pr-byrån Mindmakers hösten 2012.

Arbetsgruppen på Mindmakers består av:

• Sara Möndell, projektledare

• Joachim Berntzon, senior konsult

• Tobias Rydergren, copywriter

• Maria Fabricius, juniorkonsult

• Christina Saliba, kundansvarig.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev