Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Max och McDonalds räds inte KFC:s Sverigeoffensiv

Publicerad: 6 Februari 2014, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:48

Snabbmatskedjan KFC kommer till Sverige. Men varken Max eller McDonalds säger sig vara oroliga över den nya konkurrensen.


Ämnen i artikeln:

MaxMcDonalds

Som Dagens Media berättat ska den amerikanska kycklingkungen KFC etablera sig i Sverige.

Restaurangen kommer att drivas av samma bolag som har hand om Burger Kings restauranger, NSP och innebär ökad konkurrens för hamburgerkedjorna Max och McDonalds.

Men Max vd Richard Bergfors säger sig inte vara orolig över att den nya jätten ska ta över hans kunder.

– Som Sveriges äldsta hamburgerkedja är vi vana att slåss med de amerikanska kedjorna. Vi är väldigt komfortabla med vårt koncept. Det är inte för intet som vi har Sveriges godaste hamburgare. Att det kommer en amerikansk kedja till gör oss ingenting, säger han till Dagens Media.

Richard Bergfors berättar också att Max inte planerar att öka sin marknadsföringsbudget med anledning av KFC:s intåg i Sverige.

På McDonalds känner man inte heller någon oro över att svenskarna ska dissa cheeseburgaren och välja kyckling istället.

– Konkurrens är ju inget nytt fenomen utan det har vi levt med sedan den första restaurangen öppnade på Kungsgatan i Stockholm den 27 oktober 1973. Vi tycker konkurrens och mångfald i restaurangutbudet är bra både för gästerna och för våra affärer eftersom det driver hela branschen. För oss som marknadsledare är det allra viktigaste att aldrig sluta lyssna på våra gäster och alltid ha fokus på vad de vill ha, skriver Hampus Knutsson, tillförordnad presschef på McDonals, i ett mejl till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

MaxMcDonalds

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev