Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Max Lagerbäck blir global pr-chef för Vera & John

Publicerad: 5 April 2016, 07:00
Uppdaterad: 4 April 2016, 20:51

För ett drygt år sedan lämnade Max Lagerbäck MTG – efter 12 år som presschef. Nu är det klart att han blir global pr-chef på spelbolaget Vera & John, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Max Lagerbäck

– Nu står jag till arbetsmarknadens förfogande. Blodpuddingen måste ställas på bordet, sade Max Lagerbäck till Dagens Media när han lämnade MTG TV för ett drygt år sedan.

Nu är det klart att det är spelbolaget Vera & John som blir MTG-veteranens nya arbetsgivare.

Vad lockade dig att tacka ja till jobbet?

– En bransch som står inför en omreglering i kombination med ett mycket välskött bolag med expansiva planer och tydliga kommunikativa utmaningar, är naturligtvis mumma för en gammal kommunikatör som jag. Beslutet var relativt lätt, säger Max Lagerbäck till Dagens Media.

Vad är det du ska göra och vilka är de viktigaste sakerna för Vera & John att jobba med på pr-området?

– Ingen kan ha undgått att branschen kännetecknas av stenhård konkurrens och att de olika aktörerna idag kommunicerar på sätt som är förvillade likt varandra. Det är en suboptimal situation. Min primära uppgift blir därför att tillsammans med det globala brand-teamet vässa Vera & Johns kommunikation i alla tillgängliga kanaler för att ytterligare stärka varumärket. 

Vad skiljer Vera & John från andra spelbolag?

– Flera saker: varumärket, företagets lojalitetsprogram och tonaliteten som kommer av löftet om att vara ”ett roligare casino”. Det senare ger möjligheter som Kanal 5:s löfte om ”Roligare TV”, gjorde en gång i tiden.    

Är det en ny tjänst eller ersätter du någon?

– Det är en ny och skräddarsydd tjänst. 

Ni är verksamma på tolv marknader, hur är pr-arbetet organiserat så att det funkar på alla marknader?

– De olika marknaderna har olika förutsättningar och olika utmaningar. Det måste man förhålla sig till och lokala initiativ kommer alltid att behövas. Samtidigt behöver inte kreativ, välgjord och digital kommunikation begränsas av landsgränser. 

Hur många jobbar i ditt team?

– Det globala brand-teamet, som jobbar med varumärkesfrågor på samtliga marknader, består idag av ett tjugotal personer. Men ett antal nyckelrekryteringar är att vänta.

Vem rapporterar du till?

– Den globala varumärkeschefen och i specifika frågor till företagets vd.

Ni är en viktig annonskund för mediebolagen, däribland MTG TV. Kommer du vara delaktig i medieköpen på något sätt?

– Det kommer att vara en fråga för det globala brand-teamet och där sitter jag. Mitt huvudfokus kommer dock att ligga mer på innehåll och utformning av kommunikationen snarare än medieval och fördelning som primärt är en fråga för marknadschefen.     

Hur ser du på den kritik som riktas mot utländska spelbolag, bland annat senast i Aftonbladets granskning?

– Aftonbladets granskning, som var bra och belysande, handlade primärt om problematiken kring spelberoende, en fråga som är viktig att ta på största allvar. Vi gör detta genom att vara licensierade på Malta där vi redan lyder under strikta EU-lagar i fråga om spelaransvar. Dessutom är vi medlem av branschorganisationen BOS och följer därmed CEN-standarden.

För hur mycket brukar du själv spela?

– Precis som många andra har jag en dröm om att en vacker dag göra en ”Lotto-Åke”. Den drömmen kostar mig en slant per år, och det är den värd.   

Hur känns det att lämna tv-branschen?

– Tja, den lämnade jag för drygt ett år sedan, så jag har haft tid att vänja mig vid tanken. Separationsångesten är idag mycket mild, närmast obefintlig.

Hur tycker du att MTG TV sköter sig?

– Jag avböjer att recensera min gamla arbetsgivare. Samtidigt kan jag konstatera att de kommersiella tv-husen med undantag för TV4, fortsätter att ha det onödigt tufft, vilket självklart inte är helt optimalt nu när jag bytt till ett mer renodlat annonsörsperspektiv på branschen.   

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Max Lagerbäck

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev