Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Mattias Rådström och Tom Beckman på The Holmes Reports innovatörsranking

Publicerad: 18 Maj 2015, 11:57
Uppdaterad: 27 Juni 2016, 13:11

The Holmes Report rankar Europas 25 mest inflytelserika kommunikatörer. Med på listan finns två svenskar.


Ämnen i artikeln:

ElectroluxPrime

Med sin ranking ”Innovator 25 EMEA” vill The Holmes Report lyfta fram individer som ”formar hur påverkan och engagemang kommer att se ut i morgon”.

Med på listan hittar vi bland andra Primes kreative chef Tom Beckman och Electrolux Mattias Rådström. Electrolux samarbetar bland annat med Prime.

– Det känns väldigt hedrande att vara med på en lista med de här stora namnen, säger Mattias Rådström, global pr-chef på Electrolux, till Dagens Media.

Mattias Rådström uppmärksammas bland annat för Electrolux kampanj ”Vac from the Sea”, som bland annat prisades i Cannes Lions, och studenttävlingen ”Electrolux Design Lab”.

– Jag tror att det är en effekt av att vi gjort många spännande och pigga pr-kampanjer som varit lyckosamma. Jag råkar vara global pr-chef och får därför ta äran, men det är ett stort team och många kollegor och konsulter som varit inblandade. Jag ska vara ödmjuk och säga att jag inte varit pappa till alla kampanjer.

Enligt Mattias Rådström har Electrolux en innovativ kultur när det gäller pr och sociala medier som gör att företaget vågar sticka ut hakan och genomföra kampanjer som kanske inte är förväntade av ett vitvaruföretag.

– Vår ledning har en stark tro på att varumärkesarbete är viktigt och centralt, och att det krävs duktiga människor, ordentliga resurser och fokus under lång tid. Ända från vd och neråt känner vi ett stöd och en tilltro.

Vitvarubranschen är relativt homogen, vilket gör att kraven på att sticka ut ökar.

– Den här branschen kräver att man tänker till lite extra för att sticka ut, vilket är en utmaning för oss. Vi försöker bemöta det med starka varumärkesbyggande kampanjer och ihålligt arbete över lång tid.

De senaste 3-4 åren har Electrolux kampanjfokus legat på digitala och sociala medier.

Just nu kör Electrolux en kampanj på Instagram kallad #luxfriday, där användarna uppmanas att dela bilder av sina positiva upplevelser en fredag.

Hur viktiga är sociala medier?

– Väldigt viktiga. Det är en kanal där vi kan engagera våra konsumenter och ha en direktdialog med dem. Sociala medier har en viktig roll inom vår digitala strategi.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ElectroluxPrime

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev