Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Marabous marknadschef om trillingnötsraseriet: "Ingen pr-kupp"

Att Marabou slopar trillingnöten och körsbärslikören i Aladdin-asken har väckt starka reaktioner.

Dante Thomsen


Publicerad: 30 September 2014, 10:59
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:27

Ämnen i artikeln:

Cohn Wolfe

I år fyller Marabous chokladask Aladdin 75 år. För att fira detta genomför bolaget flera aktiviteter under hösten.

En av dem är att byta ut trillingnöten och körsbärslikören mot två nya praliner, hallonlakrits och fläderblom.

För att berätta om detta har Marabou bland annat skickat ut ett pressmeddelande och under dagen har nyheten väckt starka reaktioner.

Bland annat har DN, Aftonbladet och Nyheter24 rapporterat om trillingnötens frånfälle.

Samtidigt har diskussionerna på sociala medier varit heta och på Facebook har minst två "rädda trillingnöten"-grupper skapats.

Trots den stora uppmärksamheten rör det sig inte om en pr-kupp enligt Marabous marknadschef Jonas Magnusson.

– Jag förstår att du undrar det men nej det är ingen pr-kupp. Anledningen till att vi går ut med det på det här sättet är att vi vet att Aladdin har en särställning hos folket. Vi måste respektera det djupa engagemanget och därför är det här det bästa sättet att berätta om förändringen, säger han till Dagens Media.

Hade ni väntat er de här reaktionerna?

– Ja det hade vi faktiskt gjort. Det är inte första gången som vi gör ändringar i Aladdin-asken och vi vet att många konsumenter blir upprörda när just deras favoriter försvinner. Jag kan tänka mig att Aladdins särställning i julfirandet också driver på det här engagemanget.

Vad har det varit för reaktioner?

– Väldigt blandade. Just nu är många besvikna men vi ser också några som tycker att det är positivt att det blir en förändring. Men jag har full förståelse för att folk är upprörda.

Vilken är den argaste reaktionen du sett?

– Det finns de som är jättearga och de uttryck som de använder kanske inte lämpar sig i tryck. Men många undrar hur vi kan ta bort deras favorit.

Utöver nyheterna i själva chokladasken kommer Marabou att genomföra flera kampanjer under hösten för att uppmärksamma 75-årsjubileumet.

Bland annat ska Marabou uppdatera designen på Aladdin-asken och lansera en jubileumask med gamla praliner som inte finns kvar i asken i dag.

För att sköta marknadsföringen och kommunikationen har Marabou anlitat pr-byrån Cohn & Wolfe

– De hjälper oss med arbetet att driva det här engagemanget under hösten. Vi satsar mycket på Aladdin i år.

I början av 2013 låg Marabou backom den omtalade pr-kuppen "Black", som artisten Tommy Nilsson medverkade i.

Kampanjen, som togs fram av Forsman & Bodenfors, gick ut på att Tommy Nilsson bytte sitt artistnamn till Black. Många spekulerade i att det hela var en pr-kupp och mycket riktigt var det hela en kampanj för den nya chokladkakan "Black".

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

Cohn Wolfe

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.