Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Männen dominerar valdebatten i sociala medier

Publicerad: 10 September 2014, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

65 procent av de som diskuterar valet i sociala medier män. SD och Centerpartiet har flest omnämningar under augusti.


Ämnen i artikeln:

Springtime

Kommunikationsbyrån Springtimes rapport "Det digitala valet" bygger på Twitter-mätningar av mediebevakningsföretaget Notified under hela augusti.

Enligt rapporten är 65 procent av de som diskuterar valet i sociala medier män.

Under augusti skrevs nästan 71 000 inlägg med taggar kopplade till riksdagsvalet, vilket är ett genomsnitt på nästan 2300 per dag.

De som varit mest aktiva i debatten är socialdemokraten Leo Bergman (@leobergmanz), partivännen Martin Moberg (@martinmoberg) och Expressens reporter Niklas Svensson (@niklassvensson).

Listan topppas dock av det SD-vänliga twitterkontot @denfinarasismen.

Skillnaden mellan könen syns även i diskussionen om de olika partierna, vilket inte nödvändigtvis är taggade med valtaggarna. Piratpartiet är det parti med störst skillnad i diskussionen mellan könen med hela 72 procent män och endast 28 procent kvinnor (bortsett från Junilistan eftersom samtalet om partiet var näst intill obefintligt).

För Miljöpartiet var fördelningen 69 procent män och 31 procent kvinnor, och i diskussionen om Socialdemokraterna deltog 68 procent män. Vänsterpartiet och Kristdemokraterna diskuterades under augusti av 67 procent män och 33 procent kvinnor i sociala medier, enligt rapporten.

– När jag ser fördelningen mellan kvinnor och män och de olika partierna, är min första tanke att det måste bero på att vår politik går utanför det som vanligen anses vara politik. Feministiskt initiativ utmanar den traditionella politiska diskussionen med frågor och förslag som rör sådan som annars betraktas som opolitiskt och personligt, till exmepel mäns våld mot kvinnor och det obetalda hushållsarbetet, säger Amanda Mogensen, kommunikationsansvarig för Feministiskt initiativ, till Dagens Media.

Hennes parti, Feministiskt initiativ, är det partiet där fördelningen mellan de som diskuterar partiet är mest jämlik och enda partiet som nämns av fler kvinnor än män, 56 procent kvinnor och 44 procent män.

Karin Swanson, kommunikationskonsult på Springtime och tidigare kampanjchef på Moderaterna, säger att den sneda könsfördelningen riskerar att leda till att klassiskt manliga frågor får större utrymme och att dessa fångas upp av medierna som uttryck för ett allmänintresse.

Det är viktigt att vara uppmärksam på detta när man analyserar diskussionen, enligt Swanson.

När det gäller exakt antal omnämningar under augusti är Sverigedemokraterna i topp, följt av Centerpartiet, Moderaterna och Socialdemokraterna.

Här finns rapporten.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Springtime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.