Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Många strävar efter att ställa saker tillrätta"

Publicerad: 18 Juni 2012, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Pr-juryns Caroline Jungsand från Prime känner stolthet över att representera en bransch som kan skapa förändring och lösa problem.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsPrime PR

Vi lever i en tid av både ekonomisk och politisk oro. Det märks även bland bidragen i pr-kategorin i Cannes.

- Många kampanjer försöker återställa ordningen. Det gäller ofta ideella kampanjer. Men när de kommersiella aktörerna gör samma sak, visar det på en intressant och tydling utveckling, menar Caroline Ljungsand, creativ director på Prime och en av medlemmarna i årets pr-jury i Cannes.

De kommersiella bolagen har alltmer kommit att förstå sitt sociala ansvar. Det är en insikt som kan får stor betydelse både för bolagen och deras varumärken, men även för sammhället i stort.

Det finns flera exempel på det bland vinnarna i pr-kategorin.

En av de stora favoriterna för årets jury var den israeliska kampanjen "Blood relations" från the Peres Center for Peace. Eftersom det är en ideell kampanj kan den inte, enligt reglerna, tilldelas Grand Prix, men alla var överens om att den var väl värd sitt guld.

Kampanjens grundtema är att det är bättre att dela blod än att spilla det. I en satsning på att samla in både israeliskt och palestinskt blod i blodbanken, skulle man kunna komma närmare en fredlig lösning på den urgamla konflikten. För, man kan ju knappast döda någon vars blod man har i sina ådror.

- Vi diskuterade runt ett par kampanjer som hade en tydlig syfte av ett djupare slag och valde Banco Popular bland annat för att det  är ett stort kommersiellt företag som står bakom och därmed också kan inspirera andra, stora företag.

Ett djupare syfte med kommunikationen var ett av kriterierna man redan från början valde att fokusera på.

- Första dagen diskuterade vi vad vi ville premiera och vi kom då överens om att leta efter kampanjer som byggde på kreativa och insiktsbaserade ideer. De skulle också uppvisa tydliga syften och resultat, berättar Caroline Jungsand och fortsätter:

- Vi har känt oss extremt stolta över de bidrag vi valt ut till vinnarlistan.

Själv har hon också all anledning att känna sig stolt, eftersom Prime är den mest framgångsrika pr-byrån, med fem nomineringar hittills och fyra lejon (till tre kunder). Byrån hyllades alla övriga jurymedlemmar för sin betydelse för sitt sätt att arbeta och därmed sin roll som föredöme för pr-sektorn.

- Ja, en av de saker jag tar med mig härifrån är stolthet, över att vi gjort ett så tydligt avtryck. Dessutom tar jag med mig stor ödmjukhet inför de människor jag fått jobba med. Vi har haft en otroligt bra stämning och alla har arbetat med stor respekt för varandra och varandras åsikter, även om vi ibland kunnat märka kulturella skillnader förstås.

Ytterligare ett viktigt minne av Caroline Jungsands juryvecka är ett överflöd av inspiration.

- Den kommer att räcka länge!

Carin Fredlund

Carin Fredlund


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsPrime PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.