Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Man har inte tid att vara källkritisk”

Publicerad: 4 Juli 2012, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

Under Westanders seminarium om opinionsundersökningar och statistik låg fokus på mediernas roll som granskare och förmedlare, men också om de barriärer som ligger som hinder för denna roll.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Westanders seminarium på tema ”Åtta av tio kommer älska det här seminariet” handlade om användandet av statistik och opinionsunderrsökningar i medier.

Den centrala frågan rörde sig kring om statistiken är ett ovärderligt redskap eller manipulation och samtliga i panelen, Maria Ferm, riksdagsledamot för Miljöpartiet, Bo G Andersson, pr-konsult på Westander och före detta redaktör på DN debatt, Toivo Sjörén, chef för opinionsunderrsökningar på TNS Sifo och Jenny Stiernstedt, journalist på Svenska Dagbladet Faktakollen, sa att statistik är ett vikigt redskap, men att både journalistkåren och allmänheten måste behandla materialet med försiktighet.

–  Det finns en mängd olika problem, både tillförlitlighet och uttolkning är viktigt. Det finns ju till exempel  självrekryterade paneler där en organistation vänder sig till en sajt och ber medlemmarna svara på frågor. Då tror jag att det slumpmässiga blir mer korrekt, säger  Bo G Andersson.

Samtidigt pratade både Bo G Andersson och Jenny Stiernstedt om att det inom journalistiken finns stora barriärer för att hinna gå igenom allt material ordentligt.

–  Man är ofta inte tillräckligt källkritisk då man har inte tid att kolla allt som kommer till redaktionerna. Man får använda sitt sunda förnuft, kolla på avsänderen och se om den är trovärdig, säger Bo G Andersson.

– Det är svårt att granska alla statistiska uppgifter. Vi borde alltid ha faktakoll  i vårt dagliga arbete, men trycket är hårt och redaktionerna är slimmade. Vi klarar det ine helt enkelt. Då är det bra med faktakollen. Jag tror att vi granskar avsändaren noggrannare än frågeformuläret, men tiden brister ju och ofta ringer man expert så får han förklara, säger Jenny Stiernstedt och fortsätter:

–  Jag tror att det görs för många undersökningar. Det blir förvirrande för läsarna,  och svårt att veta vem man ska tro på, vilka som gör undersökningarna. Jag tror att gemene man tröttnar ibland.

Hur ska journalister göra för att sålla bland materialet?

– Det vi gör är att vi ser på avsändaren, mycket hamnar i papperskorgen direkt.

Har du märkt av någon skillnad i hur statistik anvvänds i och med nättidningarnas framfart?

– Utrymmet minskar och då måste man vara mer vaken och ställa krav på urvalet . Men faktakollen minskar ju också i och med tidspressen, som nu när politikerna talar och vi direktrapporterar, då kan vi inte kolla att faktan stämmer, utan får göra det i efterhand.

Bo G Andersson ser dock på de nya sajterna som något som kan hjälpa till att ha en sållande effekt och se till så att flödet hos papperstidningarna bli bättre.

– Det är möjligt att en del ser sajterna som en tröskel att få ut saker snabbt, det finns en tröghet i papperstidningar. Men på detta vis avlastas ju också papperstidningarna. Sajterna förändrar flödet, men kvaliteten kan inte sägas minska för det, säger han.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.