Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Malmö FF:s stavfel blev en pr-succé

Publicerad: 3 Augusti 2011, 13:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Malmö FF skulle trycka upp en halsduk inför Champions League-matchen mot Glasgow Rangers när tryckfelsnisse var framme. Men den felstavade halsduken blev istället en pr-succé för klubben.


Ämnen i artikeln:

Champions League

Det var inför kvällens Champions League-kval mellan Malmö FF och Glasgow Rangers som Skåneklubben tryckte upp en halsduk i begränsad upplaga.

Tanken var att hylla de två lagen, men när klubben öppnade lådorna med de rykande färska halsdukarna upptäckte de till sin fasa att tillverkaren stavat fel på Champions League.

– Då tänkte vi att ja vad fan, det är ju inte så mycket att göra. Matchen spelas ju i morgon, säger Malmö FF:s kommunikationschef Per Welinder till dagensmedia.se.

Det hela kunde slutat där, men efter några timmar ringde flera tidningar och ville intervjua Per Welinder om missödet.

Den felstavade halsduken blev istället en pr-välsignelse för Malmö FF, som tidigare i år fick hård kritik för skandalderbyt mot Helsingborg där en 18-årige man från Malmö-klacken attackerade Helsingborgs målvakt.

Halsduken har nu blivit omskriven i hela landet och folk har köat för att få köpa halsduken i Malmö FF:s butik.

– När såg du sist att en halsduk blir en nyhet på TT? Det gick att läsa om vår halsduk i hela landet ända upp till tidningen Norra Västerbotten. Kan inte säga annat än att det här blev otroligt lyckat ur pr-synpunkt, säger Per Welinder.

Då är ni ganska nöjda med halsduken, trots allt?

– Otroligt nöjda, den är slutsåld och blev en fantastisk affär. Vi har dessutom sålt bildrättigheter till tre tidningar. Halsduken har blivit smått legendarisk och alla vill prata om den.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Champions League

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev