Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

(M): "Ett lyckat projekt"

Publicerad: 25 september 2012, 15:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Att den borgerliga majoriteten bränt 60 miljoner kronor på en informationskampanj om ombildningar av allmännyttan är ingen stor fråga. Det säger den ansvariga politikern Joakim Larsson (m) i en intervju med dagensmedia.se.


DT

Dante Thomsen


Det var tidigare i dag som Svenska Dagbladet kunde avslöja att den borgerliga majoriteten lagt 60 miljoner kronor på informationskampanjen Bilda bostad.

I en intervju med dagensmedia.se tidigare i dag sågade oppositionsborgarrådet Karin Wannborg iniativet, som kallas för politisk opinionsbildning, längs med fotknölarna. Men när dagensmedia.se når den ytterst ansvarige politikern Joakim Larsson (m) tonar han ned betydelsen av projektet som genomförts av pr-byrån Veritas.

– Jag tycker inte att det här är en stor fråga. Det är bra att vi har fått fler ombildningar i ytterstaden och jag är övertygad om att informationsinsatserna gjort en del i detta, säger han.

Samtidigt poängterar han att Veritas uppdrag nu halverats.

– Nu när antalet ombildningar gått ner har Stockholms stadshus AB begärt att informationsinsatserna ska gå ner.

Informationskampanjen har hittills kostat skattebetalarna 60 miljoner kronor, vad har ni fått för det?

– I praktiken tycker jag att staden är skyldig att informera de hyresgäster som är intresserade av ombildning om både för och nackdelar. Att inte göra det vore väldigt fel.

Men rent konkret, vad har ni fått för pengarna?

– Vi har fått informationsinsatser under åren. I början handlade det mycket om att arrangera möten i de olika stadsdelarna men det handlar också om telefontjänsten och webben där vi har haft möjighet att svara på olika språk. Hittills ombildningarna genererat 23 miljarder kronor i reavinster till Stockholm stad.

Är det inte så att kommunikationen främst skett på svenska?

– Vad jag har förstått handlar kritiken om att det inte funnits mer skriftlig information på olika språk. Däremot har Veritas kunnat informera muntligen på olika språk.

Ett samtal till Veritas "callcenter" kostar i dagsläget skattebetalarna nästan 1 900 kronor. Är det rimligt?

– Det här är något som ingått i uppdraget. Staden betalar ju inte heller för varje samtal utan för hela informationsinsatsen och det här är en del av den. Men är det så att väldigt få ringer och ställer frågor är det klart att man bör priortera om.

Veritas själva kallar det här för den "mest omfattande folkbildningsinsatsen någonsin", håller du med om det?

– Det vet jag inte om det är, men det är en mycket stor informationsinsats. Framför allt har det varit mycket i ytterstadsområdena. Det kostar naturligtvis pengar.

Karin Wannborg (s) kallar det klantigt och oansvarigt att lägga så mycket pengar på en informationskampanj. Hur ser du på det?

– Jag tycker som sagt att staden är skyldig att informera och det är också något som krävs vid ombildningsprocesser. Det är viktigt. Socialdemokraterna vill ju dessutom inte att man ska sälja ett enda hus men har inga problem med att använda pengarna vi får från försäljningen.

Är det här ett lyckat projekt?

– Ja det tycker jag. Om själva kommunikationsinsatsen kunde göras på ett bättre sätt är svårt att säga, men det är klart att vissa saker säkert kan göras bättre. Veritas har säkert haft att anledning att ompröva saker under resans gång.

Kunde ni ha använt de här 60 miljoner kronorna på ett bättre sätt än på en kommunikationskampanj om ombildningar av allmännyttan?

– Politik hör ihop och för att föra vår politik är det nödvändigt att få in intäkter till de investeringar som vi behöver göra i Stockholm. Har man inga intäkter får man ett större lånebehov. Men det är klart att det kan göras på olika sätt. Det är något vi får utvärdera.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev