Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Lobbykrig om närodlad mat

Publicerad: 12 Augusti 2013, 06:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Timbro, Skandinaviens största hamn och Svenska Miljöinstitutet. Det är den något otippade trion som jobbar för att döda svenskarnas vurm för närodlad mat.


– Vi hoppas kunna flytta fokus i debatten säger Lydiah Wålsten, ansvarig för miljö, tillväxt och konsumtion på Timbro.

Med sin längd och säregna blonda frisyr – som ytterligare bygger på höjden – står han ut i det fullpackade rummet. Tankesmedjan Timbros vd Markus Uvell står och rensar tänderna med tungan efter att ha smakat snittarna gjorda på mat från hela världen. Små flaggor av papper sitter i dem för att markera ursprungsland.

Tysk korv.

Svensk hårdmacka med rom.

Fransk brie.

Och amerikanska ribs.

I Timbros lokaler på Kungsgatan 60 i centrala Stockholm är det lanseringsfest för boken ”En hipsters dilemma – försvar för långväga mat”.

Timbro blir därmed den senaste i raden av kapitalstarka aktörer som inleder opinionsbildning för att motverka den vurm för närproducerad mat som sköljt över Sverige under de senaste åren. Enigt en undersökning från Demoskop tycker fyra av fem svenskar att lokalproducerad mat är viktigt eller mycket viktigt. Stora pengar står på spel, då röster allt oftare hörs som vill att kommuner, skolor och sjukhus ska upphandla närproducerad mat.

I boken ägnar sig docenten Pierre Desrochers och ekonomen Hiroko Shimizu åt att göra slavsylta av argumenten för att närodlat, ekologiskt och småskaligt skulle vara mer miljövänligt och hållbart än storskalig produktion.

– Det är inte transporten som är miljöboven, det är produktionen. Vi behöver riva fler handelshinder, matmarknaden måste globaliseras mer, säger Pierre Desrochers, inför besökarna.

Timbro menar att urbana, trendkänsliga, konsumenter (så kallade hipsters) drivs av emotionella argument i sin kärlek till det småskaliga.

– Vi vill inom miljöområdet bidra med ökad förståelse för att det Adam Smith kallade "den osynliga handen" också är en miljövänlig osynlig hand. Öppna gränser och frihandel har minskat fattigdomen och botat hunger världen över. Produktionen av mat är mycket viktigare än transporter för klimatpåverkan, säger Lydiah Wålsten.

I denna boklansering har Timbro till och med haft råd att annonsera.

– Bland annat genom riktad reklam mot det som förr var ett hipstermecka, Södermalm, säger Lydiah Wålsten.

Ett högre politiskt mål är att förmå EU att riva skyddstullar och slopa det omstridda jordbruksstödet.

I SVT:s nyheter kunde tittarna i slutet av april se ett inslag som handlade just om att närproducerad mat inte alltid är bäst för miljön. I sin kamp för storskalig matproduktion får Timbro hjälp från västkusten från vitt skilda aktörer. IVL Svenska Miljöinstitutet, grundad gemensamt av staten och näringslivet, stod bakom studien som låg till grund för SVT-inslaget.

Forskade Stefan Åström säger att debatten om klimatsmart mat tidigare varit "felfokuserad".

– Studien har gett mycket uppmärksamhet, både i kontakten med myndigheter och i medierna. Problemet med närodlat var att det blev ett hinder i diskussionen om klimatfrågan, säger han.

På Västkusten har kommunala Göteborgs Hamn beställt en egen studie. De har låtit Institutet för livsmedel och bioteknik undersöka vilken miljöpåverkan ett kilo tomater har beroende var de kommer ifrån och hur de transporterats. Slutsatsen: transporten är mindre viktig eftersom det är själva produktionen som är den stora klimatboven. Likt Timbros författare menar man att maten ska produceras där det finns bäst förutsättningar för produktionen. Spanska solmogna tomater är klimatsmartare än svenska växthusodlade.

– Detta är första gången vi har tittat på hela livscykeln och det blev ett väldigt intressant resultat. Själva transporten kan vara en del i att hitta klimatsmartare tomater, säger Åsa Wilske, miljöchef på Göteborgs Hamn.

Göteborgs Hamn, som slåss mot sjunkande volymer, kan glädjas år att studien pekar ut båt som det mest klimatsmarta transportsättet efter tåg.

Samtidigt kan de globala matjättarna glädjas åt att en heterogen skara aktörer har tagit på sig ansvaret för att driva opinionsbildning till försvar för långväga mat.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.