Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Lissly totalsågar Pr-företagens undersökning

Publicerad: 15 November 2013, 12:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Undersökningsföretaget Lissly får lägst betyg i en undersökning från branschorganisationen Pr-företagen. Men undersökningen är minst sagt undermålig, enligt Lisslys vd Ivar Lidén.


Det är i branschtidningen Resumé som Pr-företagen går ut med sin undersökning om inställningen till pr-verktyg för pressbevakning och pressinformation. Undersökningen har genomförts bland organisationens medlemmar, som idag är 41 stycken.

Lissly får i undersökningen betyget 2,6 på en tiogradig skala. Men enbart två respondenter har tyckt till om företaget.

– Normalt lägger vi inte tid på att bemöta illa genomförda undersökningar men i detta fall hamnar Lissly oförtjänt och felaktigt på sista plats i en undersökning som publicerats i Resumé, en av våra största branschtidningar. Detta riskerar otroligt nog att stjälpa en liten, men inte obetydlig, del av det arbete och det varumärke som vi byggt upp de senaste åren, säger Ivar Lidén till Dagens Media.

– De som inte har en aning om vilka vi är och vad vi gör ser att vi ligger sist på en lista i en branschtidning, vilket inte ger någon positiv signal.

Enligt Ivar Lidén är undersökningen statistiskt ”slarvig” och ”oseriös”. Dessutom hade Lissly vid tiden för undersökningen inte ett pr-verktyg inom pressbevakning och pressinformation.

– Så varför deltog vi i undersökningen? Vi betygsattes alltså på en tjänst vi inte hade.

Pontus Nyström, ordförande i Pr-företagen, försvarar dock undersökningen.

– Det framgår av undersökningen att det är få respondenter, men jag tycker att den har ett allmänintresse i braschen, säger han till Dagens Media.

Enligt Pontus Nyström ingår det i föreningens uppdrag att genomföra undersökningar.

– Det är ett led i att vi vill se till att våra medlemmar har bra partners att arbeta med. Sedan måste vi så klart vara konsekvensneutrala, men jag kan förstå att de som får dåliga resultat blir irriterade.

Skulle du säga att resultaten är statistiskt säkerställda?

– Nu sitter jag inte på en plats där jag kan gå in på det. Jag får återkomma med svar på det.

Pontus Nyström berättar att det här är den första undersökningen av flera som föreningen planerar att genomföra.

– Nästa steg är att bjuda in pr-byråerna och undersökningsföretagen till rundabords-samtal för att se hur vi gemensamt ska förbättra vårt arbete. Det räknar vi med att göra efter nyår.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.