Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Lisa Stenberg: ”Jag vill se mer transparent lobbying”

Publicerad: 30 Mars 2019, 07:00

Lisa Stenberg har hela livet drivits av en vilja att förstå hur samhället ser ut och fungerar.

Foto: Press

HELGLÄSNING. Från att som sexåring skriva brev till statsministern till att svara på Fredrik Reinfeldts post. Lisa Stenberg berättar för Dagens Media om samhällsengagemanget som lett till både politik och en roll som byråchef: ”Viljan att förändra är en röd tråd”.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaEUCenterpartietNew Republic

Lisa Stenberg jobbar i dag som byråchef för pr-byrån Number10. Men vägen in i pr-branschen var lite av en slump, med ett avstamp inom politiken. Hennes  samhällsintresse har präglat hennes karriär. Som sexåring skrev hon brev till statsministern. Senare, parallellt med sina studier, arbetade hon på Statsrådsberedningen med att svara på inkomna brev till den dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt. 

– Det var en rolig cirkel som slöts, eftersom jag själv skickade in brev som liten. Och nu fick jag själv sitta och svara på dem, säger Lisa Stenberg. 

Hur startade ditt samhällsintresse? 

– Jag har sedan jag var liten haft ett stort intresse för samhällsfrågor, hur saker fungerar och varför samhället ser ut som det gör. Väldigt tidigt vågade jag närma mig maktens rum och förstod att jag med min röst kan vara med och påverka i det lilla. Så det har hela tiden känts naturligt för mig att röra mig mot den typen av forum, säger hon. 

Att det är just pr-branschen hon har gjort karriär inom beskriver Lisa Stenberg som en slump. 

– Under studietiden började jag fundera kring vilket yrke som passar för att kunna kombinera både det kommunikativa med det samhällsskapande. Och parallellt med min master i statsvetenskap började jag faktiskt i pr-branschen. Jag fastnade för en byrå som heter New Republic. Det var där jag kände att jag behövde gå in i politiken och lära mig grunderna kring att exempelvis gå från en idé till att det sedan blir ett beslut i riksdagen. Jag tänkte att om jag ska kunna jobba med bolag och kunna ge råd kring politikerkontakt så behöver jag själv förstå hur politiken ser ut och fungerar på insidan. Det var min språngbräda in i politiken. 

Vad har ditt politiska arbete bestått av?

– Jag började som politisk sekreterare för Moderaterna och jobbade väldigt nära riksdagsledamöterna. Det upplever jag som den bästa skolan för alla som är nyfikna på politik. Jag blev sedan internrekryterad till att jobba med kommunikation under valet 2014. Efter valet var jag en av de som lämnade partiet i samband med Reinfeldts avgång och de förändringar som då skedde i partiet. Några år gick och jag började känna en viss frustration kring hur samhällsdebatten tog form i frågor som ligger mig nära. Det är svårt för mig att bara stå vid sidan och titta på. Då kände jag att jag ville kanalisera mitt engagemang igen. Det kunde jag hitta i Centerpartiet, säger hon och fortsätter: 

– Centerpartiets värderingar speglar mina i väldigt många frågor. Det tror jag är ett måste som kommunikatör för ett politiskt parti. Kommunikation görs med hjärta och själ, då är det klart att kunna stå bakom det partiet står för. Därför kändes det naturligt för mig att rikta mig mot Centerpartiet. 

Hur var det att jobba inom politiken? 

– Det har varit fantastiskt och otroligt berikande. Jag har jobbat med branschens mest kompetenta människor i allt från kommunikation till policyutveckling. Jag har gått till jobbet och lärt mig någonting nytt varje dag. Det är spännande att det man gör kan få effekt direkt, det kanske kommer på kvällens nyheter och diskuteras i sociala medier och bli en del av människors vardag. Och det är på riktigt. Det är allvar, säger hon och fortsätter:

– Men det har också varit tufft och utmanande, såklart. Jag brukar säga att jag har levt i den politiska branschen snarare än att jag har jobbat inom den. Det är ett ”dygnet runt”-uppdrag snarare än ett ”nio till fem”-jobb. Eftersom du jobbar så nära dina egna värderingar går man in i det på ett annat sätt än ett ”vanligt jobb”. 

Vilken är den viktigaste erfarenheten du tagit med dig från dina politiska uppdrag? 

– Rent yrkesmässigt har det gett mig ett lugn och en trygghet i och med att du blir en expert på att hantera olika typer av stressade situationer. Minikriser kan dyka upp runt varje hörn i den politiska världen. Och balansen mellan att vara proaktiv och reaktiv i kommunikativa utspel, att hantera omvärlden samtidigt som du håller hårt i det egna budskapet och förmedlar vad du vill framåt. Men utifrån ett samhälleligt perspektiv så har mitt engagemang inom politiken fått mig att förstå att våra politiker faktiskt bara är människor, precis som du och jag. De är människor som brinner för det de gör, och har någon gång också börjat sitt arbete på en kammare någonstans. Det har gett mig en annan syn på vad politik är och bör vara. 

I slutet av maj senare i år är det Europaparlamentsval. Lisa Stenberg menar att det är mer komplext att driva både opinion och och kommunikation inför ett Europaparlamentsval än ett nationellt val. 

– EU:s system är ju uppbyggt på flera olika nivåer, så det är väldigt svårt för ett parti att säga att ”om vi får makten så kommer vi göra det här och det här”. Utan det handlar mer om att förmedla vilka som ska representera partiet i förhandlingar och vad representanten har för värderingar. Så ett Europaparlamentsval är mer av ett värderingsval, kan man säga. Detta val blir extra intressant att följa eftersom EU är väldigt mycket på tapeten just nu, mer än vad det kanske brukar vara, med exempelvis Storbritanniens eventuella utträde ur EU. Att det är mer ”buzz” runt EU nu tror jag absolut att kandidaterna kommer dra nytta av för att öka relevansen hos väljarna. Så det ska bli väldigt spännande att om några veckor följa valrörelsen när den drar igång på riktigt. 

I dag är Lisa Stenberg byråchef på pr-byrån Number10 och ansvarar för allt mellan kompetensutveckling och rådgivning till att vara operativ. Hon jobbar också nära kunder och hjälper till med både opinionsbildning och att coacha talespersoner som vill göra mer digitalt avtryck. 

– Jag har jobbat med den digitala transformationen. Så jag jobbat med klassiskt pr-hantverk med en digital touch. Det är det jag trivs bäst med också, att få vara väldigt operativ. Det kommer jag aldrig vilja lämna. Det är det operativa som är roligast, att få jobba nära kunder, se hur de utvecklas och tar sig framåt. 

Vad är din åsikt, utifrån rollen som byråchef, kring det växande intresset att driva samhällsfrågor i företags kommunikation?

– Påverkansarbete, det vi även kallar lobbying, har pågått i många år från företag. Men det som har varit i väldigt många år är ju att det skett bakom stängda dörrar. Jag vill se mer öppen lobbying med mer transparens. För det är ju när det sker bakom stängda dörrar som det blir en skepsis till näringslivets inverkan på politiska beslut. Om något tror jag att vi behöver fler som sitter runt beslutsbordet. Jag drivs av att bygga broar mellan näringsliv, politik, organisationer, ideell sektor och drivna entreprenörer. 

– Jag ser det som en styrka om fler kan komma till tals och få sin röst hörd i maktens korridorer. Sen är det viktigt att inte se på det med en naiv blick, för det är ju en diskussion kring att det pumpas in pengar som kanske till fel händer. Men jag tycker att lobbying överlag har fått en ganska negativ stämpel. Och så behöver det inte vara, men vi behöver bli bättre på att visa tydlighet i det vi vill åstadkomma och vilken position vi vill ta. 

Lisa Stenberg fortsätter att berätta om samhällsnerven inom sig, om viljan att vara med och påverka och förändra, en röd tråd som återkommer. Viljan att förändra har förutom karriären inom både politik och kommunikation resulterat i en bok. 

– Jag har alltid haft en dröm om att få släppa en bok - och skrivandet som verktyg för att nå ut ligger väldigt naturligt i mig. Att det blev en bok grundade sig delvis i en ren frustration. Min bok handlar om PMS, kvinnlig hälsa och hur man kan må bättre med träning, rätt kost och mentala övningar. Jag upplevde det väldigt frustrerande, i och med att jag själv har PMS, att det knappt fanns någon information kring vad det är för något och hur man ska hantera det. Bemötandet från vården var dessutom under all kritik, säger hon och fortsätter:

– När jag tycker och tänker någonting går jag ofta till handling, och skrivandet har funnits så nära mig hela mitt liv. Det ledde till att jag kontaktade bokförlaget Forum och pitchade idén till boken, som kom att heta ”Bli vän med din PMS”. Jag såg det hela som mitt bidrag till en förändring, både att öka kvinnors förståelse för våra egna kroppar, men också kring min upplevelse av bemötandet av vården. 

Vad läser du själv helst för böcker annars?

– Det är en baksida med att vara både byråchef och nybliven mamma till en ett och ett halvt-åring. Det blir nästan ingen tid över till att läsa böcker. Men just nu lyssnar jag ganska mycket på podcasts och tar del av annan media. 

– En podcast jag kan rekommendera för den som intresserar sig för holistisk hälsa och är lite spirituellt lagd är Oprah Winfreys podd ”Super Soul Conversations”.

Vad ska du hitta på nu i helgen?

– Jag får besök av mina föräldrar, vi ska göra en klassisk vårrensning. Sen ska jag se till att hinna träna också.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev