Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Lindex: "Vi välkomnar en dialog"

Publicerad: 9 Oktober 2012, 12:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Lindex fick dra tillbaka två barnprodukter från sitt sortiment då bilden på produkterna var alltför lik Sleepy Kings design. Lindex pressansvarige säger att hon inte ännu kan svara på vad designmissen innebär för kedjans anseende.


Ämnen i artikeln:

Lindex

Bakom Sleepy King står designern Savannah Carroll, som skapar gosedjur, dekorationer och kuddar i form av olika djur, bland annat en blyg räv – Liam The Sleepy Woodland Fox.

Bland klädeskedjan Lindex barnprodukter återfinns en barnbody och ett par barntofflor med en design som liknar Liam The Sleepy Woodland Fox.

Sleepy King uppmärksammades på dessa likheter och bloggade i går om vad hon anser är en designstöld. Bloggposten har sedan dess fått stor spridning, bland annat i sociala medier.

Lindex har nu dragit tillbaka de aktuella produkterna och säger att de undersöker det inträffade.

– Vi fick ett inlägg på vår Facebooksida om en design som liknade en av våra produkter i butik. Eftersom att vi värnar om designers rättigheter tog vi bort de produkter det handlar om ur vårt sortiment och för en dialog med designern, säger Kaisa Lyckdal, pressansvarig på Lindex, till dagensmedia.se.

Var i ledet brast det?

– Det kan jag inte svara på i det här specifika fallet, förrän vi har utrett detta klart.

Vad innebär det inträffade för ert anseende?

– Det kan jag inte svara på idag. Vi försöker svara på alla frågor så snabbt vi kan. Vi tar den här diskussionen på Facebooksidan. Vi är ju marknadsledande på barnkläder och vi välkomnar en dialog.

Hur arbetar ni med detta?

– Det är klart att vi arbetar aktivt för att säkerställa att det är tydligt att det är vår egen design. Vi jobbar med olika designteam och de fångar upp trender, men de ska säkerställa att det är just inspiration.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Lindex

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.