Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Leksakskedja tar strid mot könsstereotyper

Publicerad: 30 Mars 2012, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Kedjan Leklust, med 18 butiker, kör på det genusneutrala spåret i sin senaste katalog.


I Leklusts senaste katalog kör en pojke i spidermandräkt en dockvagn medan en annan pojke plockar med plastkastruller på en spis. Samtidigt är flickorna fullt upptagna med att trampa trampbil. Efter att katalogen uppmärksammades av ett flertal bloggar har kedjans vd, Kaj Wiberg, fått ta emot fler än 500 mejl från allmänheten.

– Folk har varit väldigt engagerade och positiva och det är inte bara kvinnor som har hört av sig utan också män. Det har tydligen funnits ett större behov av det här än vi insett från början.

Har det bara varit positivt gensvar? Den här frågan har ju en tendens att polarisera.

– Övervägande positivt men vill man värna en öppen debatt så är det klart att det alltid finns folk som är emot också, även om jag inte kan förstå vad man har att vara emot i det här fallet.

Han fortsätter:

– Jag vill också poängtera att vi inte har gjort det här för att plocka poäng och fördelar. Jag är 71 år och när jag växte upp sågs det inte som normalt att pojkar ville leka med dockhus men jag tycker att barn ska få leka med precis vad de vill.

Leklusts reklambyrå är Mecka.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.