Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Lanserar "adelsgenerator"

Publicerad: 4 Juni 2013, 11:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:43

Lagom inför det stundande prinsessbröllopet följer Aftonbladet upp konceptet Öfverklassgeneratorn med Adelsgeneratorn.


Ämnen i artikeln:

SvenssonAftonbladet

Det började med Noppe, Snuttis och Tussan. Inför prinsessan Estelles dop lanserade reklambyrån Svensson sin Öfverklassgenerator som slumpade fram överklassklingande smeknamn.

– När vi gjorde Öfverklassgeneratorn var det ett sätt för oss att marknadsföra oss själva, berättar Filip Lindquist, ad på Svensson för Dagens Media.

Konceptet fick stor uppmärksamhet i svenska och finska medier. Efter att finska Sanomat skrivit om sajten ökade den finska trafiken lavinartat till sajten. I dag har Öfverklassgeneratorn haft upp emot en halv miljon besökare.

Inför lördagens bröllop mellan prinsessan Madeleine och Chris O'Neill lanserar Svensson uppföljaren Adelsgeneratorn.

– Vår kund Aftonbladet satt och funderade på hur man skulle uppmärksamma bröllopet och någon kom att tänka på Öfverklassbarometern. Men den var ju redan körd. Därför utvecklade vi ett nytt koncept, säger Filip Lindquist.

För två timmar sedan lanserades sajten där den som tillhör pöbeln kan välja mellan ett tyskt, svenskt eller franskt adelsnamn.

Sen återstår bara att vänta på en bröllopsinbjudan i sista minuten.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

SvenssonAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.