Få hela storyn
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 30 April 2013, 03:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47
Landsortspressen drabbas hårdast när medieinvesteringarna viker. Det visar den senaste kvartalsrapporten från Zenith Optimedia.
Enligt Zenith Optimedias rapport för årets första kvartal har medieinvesteringarna gått ned något i Sverige sedan första kvartalet 2011. Jämfört med förra året är tappet än större.
– En del av förklaringen till årets utveckling ligger i de tuffa jämförelsetalen från föregående år samt att vi förväntar oss en normalisering av fördelningen av investeringar under året, skriver Zeniths vd Laszlo Palincsar i ett mejl till Dagens Media.
Värst till i landet ligger landsortspressen.
– Landsortpressen drabbas hittills hårdast och nedgången fortsätter kraftigt med nästan 30 procent. Magasin och kvällspress klarar sig betydligt bättre. Trots en total nedgång på nästan 12 procent får man ändå säga att det är positivt att "bara" tappa 16 procent för magasin och kvällspress.
Trots att ett litet tapp får ses som en vinst enligt Laszlo Palincsar är det däremot inte alla medier som backar.
– Digitala medier fortsätter att ta andelar och ökar under första kvartalet med motsvarande 8 procent, där tillväxten i volym framförallt ligger inom internetkategorin.
Uppgången tros bero på en ökad efterfrågan på att se film online. Tv tappar däremot, trots en bromsad nedgång under mars.
Sebastian Parkkila