Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Lagg-experiment årets digitala pr

Publicerad: 20 November 2014, 17:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:20

ANR BBDO – som storsatsar på pr – vinner guld i Spinn.


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

För att berätta att lilla Umeå Energi också levererar ”lagg-fritt” bredband på 1 000 Mbit i sekunden skapade ANR BBDO ett experiment. Fyra frivilliga utrustade med virtual reality-brillorna Oculus Rift fick uppleva hur lagg (den fördröjning som uppstår av för långsam internetuppkoppling) påverkar det verkliga livet.

Målet var att få folk att fundera på varför man uthärdar lagg digitalt, när det skulle vara otänkbart IRL.

Resultatet blev massiv uppmärksamhet, även hos internationella medier. På Youtube har filmen 5,5 miljoner visningar. Målgruppen var primärt gamers och teknikfreaks. Försäljningen av bredbandet har ökat med 54 procent, enligt byråns uppgifter.

Nu vinner ”Living with Lag” för ume.net/Umeå Energi guld i Spinns kategori "Årets digitala pr".

Silvret går till Prime med ”Democreativity” för VisitSweden, Business Sweden, Svenska institutet och NSU.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Spinn 2014

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.