Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Kundtapp drog ner Effektiva Media

Publicerad: 1 Augusti 2011, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Pr-byrån Effektiva Media tappade både omsättning och resultat i fjol – men tror på ett starkt 2011.


Effektiva Media, som vann Årets Byrå i våras, tappade nära en femtedel av omsättningen i fjol. Rörelseintäkterna gick ner från drygt 12 miljoner kronor år 2009 till 9,5 miljoner kronor. Byrån har särskilt fokus på pr inom hälsområdet.

– Vi tappade tre ganska stora konton i fjol och det tog tid att hämta igen det. Det berodde inte på missnöje från kunderna utan på omvärldsförändringar. Till exempel drogs kunden Abbotts läkemedel Reductil in, säger Marianne Östlund, vd på Effektiva Media.

Bolaget drabbades nyligen av ännu en större kundförlust när On Off gick i konkurs. Marianne Östlund tror ändå på ett starkt år och har fullbelagda konsulter.

– Vi är superglada för att vi blev Årets byrå och jag ser ljust på framtiden. Vi har fått in flera större kunder, bland annat börsnoterade Global Healthcare Partner, Karolinska Insitutet och Karolinska Sjukhuset.

Fjolårets resultat före skatt var 50 000 kronor, vilket var mer än en halvering jämfört med året innan.

Effektiva Medias intäkter under januari-juni i år var 5,8 miljoner kronor.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.