Gå direkt till textinnehållet

Krisexperterna om Telia Soneras mutskandal: "Smekmånaden är över för den nya ledningen"

Kvällens "Uppdrag Granskning" handlar om den nya mutskandalen som Telia Sonera misstänkts för. Nu ger krisexperterna sin syn på hur företaget ska hantera det.

2013 skakades Telia Sonera av en mutskandal i Uzbekistan. Den dåvarande vd:n Lars Nyberg och en stor del av styrelsen tvingades avgå från sina poster.

Bolaget lovade också att bli öppnare och mer transparenta. Bland annat tillsattes Michaela Ahlberg som chef för ethics and compliance på Telia Sonera. Hennes uppgift var att bidra till bolagets arbete med att återbygga förtroendet bland kunder, aktieägare och myndigheter.

Nu är Telia Sonera i blåsväder igen. Enligt en granskning gjord av SVT:s "Uppdrag Granskning", nyhetsbyrån TT och korruptionsutredarna OCCRP ska Telia Sonera ha hjälpt Azerbajdzjans presidentfamilj att stjäla 6 miljarder kronor från landet. Något som Aftonbladet kallar för "den största mutskandalen i Sveriges historia".

– Med facit i hand från den förra mutskandalen så har Telia Sonera mycket press på sig nu. Företaget måste hantera alla sådana här affärer på rätt sätt, så jag hade gärna sett en polisanmälan som signalerar att man tar det här på största allvar, säger kriskonsulten Jeanette Forss-André till Dagens Media och fortsätter:

– Det mest allvarliga är att Telia Sonera försöker två sina händer genom att säga ifrån sig allt ansvar. Genom att hänvisa till materialet som har skickats in till åklagaren så stannar de där istället för att gå hela vägen och ta avstånd.

Charlie Stjernberg, publicitetsspecialist på pr-byrån Prime, tycker att Telia Soneras attityd har förändrats märkbart sedan den förra mutskandalen.

– Bara det faktum att Telia Soneras vd ställer upp på en intervju är ett bevis på att företaget har en helt annan attityd i de här frågorna. Det är nog den enda framkomliga vägen. I fallet Uzbekistan vägrade ju Telia Soneras vd att prata med "Uppdrag Granskning" under nio månader, säger han och fortsätter:

– Kommunikation är nog så viktigt. Men i slutändan är det handling som avgör om man blir trovärdig eller inte. Dagens avslöjanden visar att smekmånaden på något sätt är över för den nya ledningen

Charlie Stjernberg tror inte att att människors uppfattning om Telia Sonera kommer att ändras särskilt mycket. Däremot tror han att det kan bli större problem när Telia Sonera ska delta i upphandlingar.

– I många kriser är det just avsaknaden av krishantering som människor kommer ihåg. Bilder på människor som vägrar svara på frågan sitter mycket hårdare än trånga upplägg i länder som folk knappt kan peka ut på kartan, säger han och fortsätter:

– Sedan är det klart att man inte har råd med hur mycket gegga som helst. Går man in i Teliabutiken kanske vanliga kunder inte reagerar, men det kan bli ett problem när det gäller störra upphandlingar om det pågår en förundersökning mot bolaget.

Birger Lycken, pr-konsult på Westander, tror att människors uppfattning om Telia Sonera till stor del kommer att basera sig på den förundersökning som nu har lämnats in till åklagare.

– Den nya ledningen har haft hög svansföring när det gäller arbetet mot korruption. Visar det sig att de har känt till missförhållanden men undanhållit fakta så kommer det att slå tillbaka dubbelt så hårt mot Telia Sonera, säger han och fortsätter:

– Deras varumärke har tagit stor skada av de tidigare mutanklagelserna. Om åklagarens förundersökning leder till rättegång så kommer de här frågorna att komma upp på medias agenda ytterligare en gång.

Jeanette Forss-André igen:

– Det som är tråkigt är att Telia Sonera under de här åren har försökt bygga upp förtroende genom att prata om mutskandalen. Sedan kommer det här. Förtroendet naggas ju i kanten ytterligare då.

LÄS OCKSÅ:

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Publicerad 2015-05-27 11.49Uppdaterad 2015-12-06 11.59

Dela artikeln: