Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Krisande Hemtex sparkar vd:n

Publicerad: 3 Maj 2011, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Erik Gumabon – som tidigare sågat reklambranschen – tvingas bort från den krisdrabbade inredningskedjan Hemtex.


Ämnen i artikeln:

HemtexÅkestam Holst

Dagensmedia.se har i flera artiklar berättat om krisdrabbade Hemtex. Tidigare i år avslutades samarbetet med reklambyrån Åkestam Holst och Hemtex plockade hem marknadsföringen till huvudkontoret i Borås.

I december tappade de också sin marknadsdirektör Mats Olsson.

Nu tvingas kedjans vd Erik Gumabon - som utnämndes till vd i oktober 2009 - lämna sin post.

– Skiftet innebär ingen förändring i bolagets strategi eller affärsplan. De planer styrelsen gemensamt med ledningen utarbetat ligger fast. Vår bedömning är att nästa fas i förändringsarbetet kräver en ny kompetens och ledarprofil, säger Stein-Petter Ski, styrelseordförande i Hemtex i ett pressmeddelande.

Erik Gumabon har tidigare sågat reklambranschen och menar att det inte är värt att lägga stora pengar på reklam.

– Vi får bäst respons från vår kundklubb och våra butiker. Det är där vi ska bygga vårt varumärke, har han tidigare sagt till Dagens Industri.

Tillfällig ersättare för Erik Gumabon blir Peder Larsson, tf vd för Cervera med ett förflutet som vd på Ica.

Enligt avtalet har Erik Gumabon 12 månaders uppsägningstid och får under den tiden behålla lön och förmåner. Inget avgåsvederlag utgår dock.

Hemtex resultat efter första kvartalet 2011 är en förlust på 53,7 miljoner kronor efter skatt.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

HemtexÅkestam Holst

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.