Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Köpet har kostat Huntsworth mångmiljonbelopp

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Det kallades det ”näst största utköpet någonsin i den svenska pr-branschen”. Fyra år senare har Grayling kostat Huntsworth mångmiljonbelopp.


2010 pungade Huntsworth ut med 48,2 miljoner kronor i aktieägartillskott till Citigate & Trimedia Norden AB. Det var en delbetalning till de tre tidigare delägarna Carl-Johan Wachtmeister, Leif Andersson och Peter Eriksson. Hur mycket Huntsworth betalade för hela bolaget, som köptes 2009, är ännu okänt.

Till en början fick britterna utdelning för sin investering. 2010 sköt intäkterna i höjden. Byrån vann storkunder som Google och Telenor.

Men sedan dess har Graylings kräftgång varit ett faktum. Avhopp och turbulens har präglat de senaste årens verksamhet. I dag består Grayling av blott 23 konsulter, att jämföra med 49 medarbetare vid årsskiftet 2009/2010.

– Vi kommer att rekrytera fler konsulter i Stockholm, säger Johanna Engelbrekt, tillförordnad vd på Grayling.

Samtidigt som byrån planerar att växa i Stockholm skrotas kontoret i Göteborg.

– Vi har beslutat att inleda en förhandling om nedläggning av verksamheten i Göteborg. Det är ett naturligt steg då flera seniorkonsulter lämnat Graylings kontor i Göteborg.

Fyra konsulter berörs. De ska alla erbjudas jobb på Graylings kontor i Malmö och Stockholm.

Rekryteringen av Carina Lindberg Glavås efterträdare uppges nu vara i slutfasen.

2013 pumpade Huntsworth in totalt 10,3 miljoner kronor i ovillkorat aktieägartillskott samt koncernbidrag i Grayling, för att täcka kostnaderna.

Året innan var samma summa 3,5 miljoner kronor, och 2011 fick Grayling 1,5 miljoner kronor av sitt moderbolag. Sammanlagt har Grayling kostat ägarna 15,3 miljoner kronor under de tre senaste räkenskapsåren.

Flera uppgiftslämnare uppger att britterna sedan länge tröttnat på förlusterna och krävt en vinstmarginal på över 20 procent – något som bedömare i branschen ser som orealistiskt på den svenska marknaden.

– Det ledde till att man tvingades skära i kostnaderna och göra sig av med folk. Samtidigt blev det en negativ spiral där många duktiga medarbetare valde att lämna byrån, säger en tidigare medarbetare på byrån.

Under de senaste tre åren har Grayling avverkat lika många vd:ar.

Kostnaden för Mats Glavås tjänster går till viss del att spåra i bolagets senaste bokslut.

”Under 2013 och första halvan av 2014 har ett antal omstruktureringskostnader tagits, vilket har haft en negativ effekt på resultatet”, står det i förvaltningsberättelsen.

Åtgärderna ska enligt bokslutet leda till att Grayling under 2014 uppvisar ett positivt resultat.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.