Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Konkurrenterna Felix och Findus i foodtruck-krock

Publicerad: 26 mars 2014, 07:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:42

De har rullat ut varsin foodtruck – samma vecka. Nu träter konkurrenterna Felix och Findus om vems foodtruck som egentligen är bäst.


Som Dagens Media kunde berätta igår ska Felix ge sig ut på en pr-turné med sin nya foodtruck.

Något som förvånade konkurrenten Findus, som nämligen också lanserat en egen foodtruck i dagarna. Just nu befinner sig båda matbilarna i Stockholm för att, medelst gratiskäk, göra pr för respektive företag.

– Jag kände faktiskt inte till det. Men vi startade bilen i lördags så vi var lite före dem. Det är roligt att se att de kopierar vår idé, haha. Foodtrucks ligger i tiden och jag hoppas att vi får se fler och fler av dem, säger Findus kommunikations- och pr-chef Emma Lefdal till Dagens Media.

Maria Tegman är marknadschef på Orkla Foods, som äger Felix:

– Jag visste inte heller att de har en foodtruck. Det här är något vi jobbat med länge så det är en tillfällighet att vi lanserar samtidigt.

Vad tycker du om det, är det inte en rolig slump?

– Roligt vet jag inte. Vi har haft den här idén i över ett och ett halvt år men av olika skäl har vi tagit lång tid på oss. Det var väldigt viktigt att foodtrucken blir exakt som vi vill ha den och det gäller både hur den ser ut och hur den blir inredd. Så vi kunde lanserat tidigare. Men visst är det lite lustigt att vi lanserar dem samma vecka.

Både Maria Tegman och Emma Lefdal talar sig varma för foodtrucken som kommunikationskanal.

– Vi gör en jättestor satsning på vårt World selection-segment, som handlar om mat från olika delar av världen. Eftersom att det handlar om smakupplevelser måste vi ge konsumenterna chansen att få smaka på maten och uppleva de här känslorna. Där blir foodtrucken den perfekta kanalen. Det här är perfekt mat för en foodtruck och de som står i trucken är våra egna kockar så vi har skickat våra bästa ambassadörer, säger Emma Lefdal.

Hur har det gått hittills?

– Jag sitter nere i Skåne men vår kock Kenneth säger att det har varit full rulle under lunchen.

Även för Felix foodtruck har det gått bra, menar Maria Tegman.

– Vi började i måndags och första dagen betjänade vi 800 kunder. Nästa dag var det 900 kunder.

Men det finns en sak som Maria Tegman och Emma Lefdal är ense om att vara oense om:

– Vi lever vårt varumärke genom foodtrucken och den röda färgen så vår bil är så klart överlägset bäst, säger Maria Tegman.

Emma Lefdal håller som sagt inte med.

– Självklart är Findus foodtruck mycket bättre. Men jag tycker att det är bra konkurrens. Dessutom bjuder vi på helt olika maträtter så det finns nog plats för båda.

Kampanjen kring Felix foodtruck har lanserats med hjälp av byråerna Ryska Posten och Åkestam & Holst. Findus kampanj har i sin tur tagits fram med hjälp av pr-byrån Wenderfalck och The Food Truck Company.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News