Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Kommunikation är ett demokratiskt krav”

Publicerad: 14 April 2010, 13:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:54

Det finns en hel del likheter mellan förhandling och medling i konflikter och den kommunikation som reklambranschen står för, enligt diplomaten Jan Eliasson.


Jan Eliasson inledde med att berätta om hur kommunikationen från UD, där han anställdes 1965, förändrats under hans tid på myndigheten:

– När jag började på UD var det no comments som karaktäriserade kommunikationen, men kommunikation är ett demokratiskt krav tycker jag. Och den som inte har en kommunikationsstrategi haltar betänkligt.

Jan Eliasson har definierat fyra grundsatser för framgångsrik medling:

1. spåket/ordet

2. timing

3. kulturförståelse

4. personliga relationer

– Ordet är vårt viktigaste instrument. Om vi använder fel termer, fel beskrivning av situationen, eller beskriver känslan i landet fel så möts vi av stort motstånd.

Jan Eliasson tar ett exempel när vapenvila skulle förhandlas fram i Sudan för att kunna nå fram med humanitär hjälp till befolkningen. Eld upphör, som militär term, kräver ett stort åtagande från parterna.

– Vi använde istället termen humanitära korridorer där parternas åtagande enbart låg gentemot FN. Och fick då tillstånd till 31 landningsställen inom en zon.

Timingen handlar om att exempelvis ta de enklare förhandlingarna först för att sedan gå på de stora konflikterna.

– Man ska vara försiktig med att spela sitt sista kort för tidigt.

När det gäller kulturförståelsen berättar Jan Eliasson en anekdot från Iran, där han 1989 fått löfte av Saddam Hussein om att Irak skulle dra sig tillbaka. De iranska förhandlarna vägrade tro på löftet och efter tre dagars stillastående förhandlande sade Jan Eliasson ”Let´s break up” – i betydelsen ta paus – vilket dock översattes till något som mer liknade ”Dra åt…”.

– Jag trodde att karriären var över.

En upprörd förhandlare frågade Jan Eliasson vad han ville egentligen:

– Så jag tog mig tid att fundera. Och sade att ”jag har varit här 30 gånger nu, men aldrig fått se det berömda mattmuseét”.

– Det bröt isen och de olika parterna blev mina guider och sedan löste det sig. Man bör vara nyfiken på och ha respekt för andra länders kultur, historia och religion.

Den fjärde grundsatsen är den Jan Eliasson anser är viktigast – personliga relationer.

– En person på andra sidan ska våga lita på dig. Man måste våga vara personlig, visa vem man är och vad man står för, och våga visa lite passion.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.