Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

KO straffar Solresor

Publicerad: 15 Februari 2011, 14:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Solresor prackar på kunderna tilläggstjänster. Det anser Konsumentombudsmannen som nu ålägger charterbolaget ett vite på 400 000 kronor.


Det är tilläggsval som exempelvis busstransport till och från hotellet och reseförsäkring som Konsumentombudsmannen (KO) har synpunkter på.

Enligt KO har Solresor i förväg fyllt i dessa tilläggstjänster. Väljs exempelvis en resa utan boende har Solresor själva fyllt i att konsumenten vill köpa ett avbeställningsskydd.

För att avstå från tilläggsvalen måste konsumenten själv klicka bort markeringen. Ett solklart fall av otillbörlig marknadsföring enligt KO.

Tilltaget bryter dessutom mot Svensk distanshandels branschregler om en trestegsmodell där köparen "markerar sitt köpintresse genom ett särskilt klick."

"Det finns en inte obetydlig risk för att konsumenten inte uppmärksammar att Solresor redan gjort vissa tilläggsval åt konsumenten", skriver KO i sitt utlåtande.

Solresor förbjuds nu att använda sig av denna marknadsföringsmodellen vid ett vite på 400 000 kronor

På Solresor har man förståelse för kritiken.

– Jag håller helt med om att kunder inte ska köpa något de inte gjort ett aktivt val att beställa. Vi hade kvar tillägsvalen för att de allra flesta resenärer tror att de här tjänsterna ingår i resan, vilket gör att det blir ett problem när de landar, säger Pauline Berndtsson, informationschef på Solresor och fortsätter:

– Självklart följer vi Konsumentombudsmannens dom och har redan nu ändrat på sajten.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.