torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

KI:s pr-arbete ger högst annonsvärde

Publicerad: 14 februari 2012, 05:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Karolinska Institutet ligger i topp när pr-byrån Care of Haus analyserar vilket annonsvärde svenska högskolors pr-arbete ger.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Care of Haus har undersökt webbklipp om svenska universitet och högskolor som publicerats under förra året.

Inte helt oväntat så är det de stora universiteten som fått mest publicitet.

På första plats hittar vi Karolinska Institutet som fått publicitet värt 100 miljoner kronor i medieutrymme förra året. 10 097 webbartiklar har skrivits om skolan, vilket ger en räckvidd på 908 miljoner besök, enligt Care of Haus.

Allra flest artiklar har det dock skrivits om Uppsala Universitet – 11 536 stycken. Värdet på utrymmet är dock lägre än för Karolinska Institutet. Uppsala Universitet har lyckats bli omskrivna till ett värde av 90,5 miljoner kronor, enligt Care of Haus.

Tittar man på räckvidden per student så hittar vi återigen KI i topp, följt av Handelshögskolan och Sveriges Lantbruksuniversitet. På motsatt sida finns högskolor som i förhållande till mängden studenter sällan omnämns i artiklar. Det handlar framförallt om Högskolan i Halmstad och Borås, men även Kristianstad, Dalarna, Gävle, Jönköping och Väst.

Av de tio högskolor och universitet som får mest publicitet i förhållande till sin storlek är det bara KTH och Göteborgs Universitet som släpper relativt få pressmeddelanden per student, enligt Care of Haus.

Av de tio högskolor och universitet som får minst publicitet per student återfinns inte en enda som släpper relativt många pressmeddelanden. Enligt Care of Haus går det med andra ord att locka fler studenter genom ökad pressaktivitet.

Anledningen till att Care of Haus genomfört undersökningen är att svenska högskolor och universitet står inför stora utmaningar de kommande åren då antalet studenter av allt att döma kommer att minska drastiskt. För att inte bli en av förlorarna i denna omställning måste den enskilda högskolan eller universitetet lyckas nå ut för att på så vis locka till sig studenter.

Se fler siffror i bilderna till höger.

Så gjordes undersökningen

Undersökningen baseras på offentlig statistik. Care of Haus analysavdelning har sedan inhämtat uppgifter om hur många pressmeddelanden de olika högskolorna/universiteten publicerat, och gjort sökningar i webbdatabaser för varje högskola/universitet för helåret 2011. Varje källa har sedan kompletterats med räckvidd, dagliga besökare, och annonsvärde, vilket är priset för en genomsnittlig banner på webbplatsens förstasida.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev