Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Kent släpper ny skiva – men ratar intervjuer

Publicerad: 5 april 2012, 08:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:27

Det blir inga enskilda intervjuer med Kent inför lanseringen av bandets tionde skiva. Istället bjuder Kent och pr-byrån AWB in till en presskonferens som vem som helst kan anmäla sig till.


– Att göra intervjuer tar lång tid och på det här sättet kan vi bjuda in alla istället för att behöva exkludera folk, säger Sandra Nordin, pr-konsult på byrån A World Beneath.

Hon har jobbat med Kent sedan skivan "Du och jag döden", som bandet släpptes 2005. Strategin med att inte ge några intervjuer till media fick hon när bandet satt och spånade idéer inför lanseringen av "Jag är inte rädd för mörkret", som släpps den 25 april.

– Nu för tiden går det så himla fort i media. Förut la man en bombmatta i månadspressen men det går inte att göra så längre. Inte för Kent i alla fall.

Att upplägget eventuellt kommer skapa en viss irritation är hon beredd på.

– Kvällstidningarna kanske ruttnar för att de inte får någon egen tid med bandet, men alternativet är att det inte blir något alls. Som artist har man ingen skyldighet att ge intervjuer.

Tanken är att presskonferensen, som hålls på Berns salonger i Stockholm den 24 april, ska göra lanseringen mer dynamisk.

– Tidningarna vill gärna träffa bandet för att ställa sina egna frågor men sedan sitter man där och läser samma intervju ändå. Nu kan en bloggare komma och ställa en helt unik fråga som ingen hade tänkt på.

Kan det inte också tolkas som ett tecken på hybris?

– Ja, fast är det verkligen hybris eller är det tvärt om? Kent anses vara ett introvert band som man inte vet någonting om men det här är första gången som vem som helst får komma och ställa sina frågor.

Får vem som helst komma på presskonferensen?

– Ja, men medier och bloggar med främlingsfientliga- och människoförnedrande innehåll är inte välkomna. Vi vill självklart att det skall vara fokus på musiken, men det är inget vi kan styra över.

Kent har tidigare haft ett varumärkessamarbete med Sony Ericsson och lanserade nyligen ett eget vin, finns det ingen risk att svenskarna tröttnar på bandet?

– Nu råkade lanseringen av vinet sammanfalla med skivan men någonstans ingår marknadsföringsaktiviteter i paketet när man ska lansera något nytt. Varumärkessamarbeten gör inte en artist mer folklig utan det handlar om att hitta alternativa distributionsvägar, säger hon och fortsätter:

– Så länge man inte gör ett jättestort samarbete tror jag inte det finns någon risk att artistens rykte urholkas.

Nyligen skapade Kent rubriker genom att bojkotta Skavlan i SVT och istället släppa den nya singeln "999" på Youtube.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.