Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Kapten Morgan får tåla svensk konkurrens

Romtillverkaren Captain Morgan får inte ensamrätt på att använda ordet kapten i sitt varumärke, enligt PRV.


Publicerad 2014-04-29 06:37
Uppdaterad 2015-12-06 12:39

Ämnen i artikeln:

PRV

Dela artikeln:

Det är det skotska bolaget som kontrollerar kända romtillverkaren Captain Morgan som angripit svenska spritimportören Renbjer & Magnusson.

Bolaget menar att rommärkena Captain Morgan och Captains Cave kan förväxlas eftersom de båda innehåller ordet kapten på engelska.

"Den konceptuella likheten får antas ha särskilt stor betydelse när man jämför den´bleknande minnesbilden´av respektive märke. Då de respektive märkena består av det dominerande och inledande ordet CAPTAIN föreligger även en påtaglig konceptuell koppling mellan märkena ifråga," anser Captain Morgan.

Men Patent- och registeringsverket, PRV, anser att fler än ett märke kan använda ordet captain, utan att förväxlas.

"Vad gäller den konceptuella eller begreppsmässiga likheten inleds de båda märkena med det engelska ordet för kapten. Därmed finns det en begreppsmässig likhet såtillvida att båda märkena innehåller ordet kapten."

"De efterföljande orden MORGAN, vilket här uppfattas som ett namn, samt genitivformen av CAPTAIN och ordet CAVE i innehavarens märke, medför dock att de i sin helhet skiljer sig åt eftersom innehavarens märke får den begreppsmässiga innebörden kaptenens grotta medan invändarens märke pekar ut en specifik person, nämligen en kapten vid namn Morgan." skriver PRV.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.