Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Kändisskapet utmanar sammanhållningen"

Publicerad: 2 juli 2013, 08:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:04

Under Ullman PR:s seminarium i Almedalen diskuterade man varför svenska politiker är så osynliga.


Ämnen i artikeln:

Almedalen

På tisdagsmorgonen bjöd pr-konsulten Harald Ullman in till en paneldiskussion på temat "Varför är de flesta politiker så okända för sina väljare?"

Seminariet fick en skämtsam start, då en av paneldeltagarna, Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S) fick heta Stjernfelt i efternamn – och rappt konstaterade att han ändå var så anonym att det inte spelade någon roll.

Torbjörn Sjöström, vd på Novus, presenterade en undersökning som visade att bara en tredjedel av svenskarna hade god kännedom om sina folkvalda – ett resultat som inte förvånade Aftonbladets ledarskribent Lena Mellin.

– Men för att bli relevant måste personen i fråga ha något intressant att säga.

Jenny Madestam, doktor i statskunskap poängterade att det kollektivistiska tänket inom politiken är ett hinder för enskilda politiker att bli kända.

– Kändisskapet utmanar sammanhållningen. Partierna måste fundera på det.

Tomas Ruin, oppositionsborgarråd i Stockholm, gav en känga åt pr-konsulterna.

– De ger oss rådet att bara tala om det som är på agendan just nu, och aldrig om det rent konkreta.

Det är en kritik som Harald Ullman devis tar till sig.

– Många pr-konsulter jobbar så. Men jag tycker att man ska våga sticka ut och ha annorlunda åsikter.

Han fortsätter:

– Politiker måste jobba systematiskt med marknadsföring och pr. Vi lever i ett individualistiskt samhälle som gör behovet av profilerade politiker större.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.