Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Kan bli ytterligare oro och personstrider”

Publicerad: 15 November 2010, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Mona Sahlins avgång kan leda till att de interna motsättningarna skruvas upp och försätter att skada partiets förtroende. Det säger tre pr-experter till dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

United mindsGraylingSocialdemokraternaSpringtime

Vad som i medierna kallats ”Rosornas krig” fällde igår sitt ultimata offer. Under en presskonferens på partihögkvarteret på Sveavägen 68 i söndags meddelade Socialdemokraternas partiordförande Mona Sahlin att hon kommer att avgå i mars.

Pr-experter som dagensmedia.se har talat med säger att de interna stridigheter som föregått Sahlins beslut har skadat partiet på kort sikt.

– Man har visat ett parti som saknar effektiv ledning. Men det är ett kortsiktigt problem. Långsiktigt tror jag inte att man ska överdriva betydelsen, säger Carl Melin, opinionschef på United Minds.

Vilken roll har medierna spelat?

– Min bild är att min bild att mycket som stått i medierna har varit spekulationer. Men även att olika personer med egna dagordningar genom bakgrundsamtal eller helt öppet har skapat en dynamik. Medierna har med blivit en kanal för detta.

Nu finns en uppenbar risk att stridigheterna inom socialdemokratin fortsätter – och skruvas upp.

 – Risken är att detta leder till ytterligare intern oro och personstrider. Fram till kongressen kommer nu olika falanger att träta och de personer som vill kandidera till partiledare att lansera sig själva, säger Christian Ekström, public affairschef på Grayling.

Johanna Elgenius, public affairskonsult på Springtime:

– Att en partiledare går behöver i sig inte ge något större avtryck i bilden av partiet. Socialdemokraterna är i kris, samtidigt är det fortfarande Sveriges största parti. Allt beror på vilken spricka som tillåts växa när partiet i praktiken är ledarlöst, samt hur offentligt de interna striderna förs.

Vad var Sahlins största misstag?

– Hennes största misstag var att aldrig utnyttja det förändringsmandat hon hade som nyvald. Analysen av förlusten 2006 borde varit tydlig i tappet av röster i storstäder i synnerhet och medelklassen i allmänhet. Men istället för att möta dessa väljargrupper med en moderniserad politik så skapas en allians där Vänsterpartiet inte var Sahlins första val. I kompromisserna drog politiken åt vänster och därmed alienerades medelklassväljare.

Christian Ekström:

– Hon borde ha agerat med fastare hand redan när hon blev vald och tydligare pekat ut den riktning som hon ville se partiet gå istället för att lägga förändringsarbetet på otydliga arbetsgrupper. Dessutom borde hon aldrig ha inlett ett samarbete med vänsterpartiet under förra mandatperioden. I närtid är hennes största misstag att hon steg för steg tvingats backa. Hon har tvingats till reträtt efter reträtt baserat på kritik i medierna från partikamrater.

Bo Albertsson p Hil & Knowlton, fyller i:

– Hennes största misstag var att hon tog uppdraget som partiledare. Hon ger intryck av att vara andreperson och hon hade säkerligen framstått som framgångsrik om hon hållit den positionen.

Vem som ska ta över efter Mona Sahlin är ett annat problem för Socialdemokraterna – som saknar en stark och självklar kandidat.

Många bedömare tror dock att den närmaste kretsen kring Mona Sahlin är bränd.

– Jag tror mycket på att det blir ett generationsskifte. Den man ska utse ska kunna vinna valet 2014 och bli återvald 2018, säger Carl Melin.

Christian Ekström:

– För Socialdemokraterna är detta ett oerhört olyckligt läge där ingen självklar kandidat finns och där olika personer och falanger ser sin chans att få makten. Skulle jag nämna en person som jag tror skulle kunna fungera som en övergångslösning är det Sven-Erik Österberg.

Johanna Elgenius tror att efterträdaren kommer att hämtas från Riksdagen.

– Det är svårt att utifrån se någon som skulle göra jobbet bättre än Sahlin, säger hon.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.