Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Jung tar över Facebook

Facebook byter pr-byrå i Norden. Northern Link förlorar ett viktigt uppdrag.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Januari 2015, 15:49
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:16

Ämnen i artikeln:

JungFacebook

Facebook har jobbat med Jan Fredriksson och Frida Löwengren som pr-kontakter för den nordiska marknaden de senaste fem åren.

När de båda lämnade Facebooks tidigare byrå Text100 och gick till Northern Link ( dåvarande Helm1 PR) 2011, valde Facebook att följa med och bytte byrå till Northern Link.

Vid årsskiftet avslutades dock samarbetet, och numera är det Jung som ansvarar för Facebooks pr-arbete i Norden.

– Vi är så klart väldigt glada för att Facebook valde oss som samarbetspartner och att vi nu får chansen att utforska och implementera de kommunikationsmöjligheter som 1,3 miljarder sammankopplade människor runtom världen ger, säger Jungs vd Claes Bodén.

Enligt Jan Fredriksson var det ett gemensamt beslut mellan Facebook och Northern Link att avsluta samarbetet.

– Det har varit fantastiskt att arbeta med Facebook under den här tiden. Samtidigt ska man veta att det är ett väldigt krävande uppdrag, inte minst tidskrävande, säger Jan Fredriksson till Dagens Media.

– Nu får vi mer tid åt våra andra kunder, till exempel Pinterest som vi jobbar med sedan förra året, säger Jan Fredriksson.

Eftersom Facebook hittills inte har haft någon kommunikationsavdelning på plats i Norden, samtidigt som mediernas intresse för företaget är väldigt stort, har Jan Fredriksson och Frida Löwengren haft rollen som talespersoner för bolaget.

Nu finns det dock planer på att att anställa en lokal kommunikationsansvarig.

Facebook-kontot var ett av Northern Links större uppdrag, så förlusten kommer att märkas.

– Samtidigt innebär det här att vi kan ta in fler nya kunder. Uppdraget för Pinterest har ökat och vi har även börjat jobba med bland andra amerikanska Workday och Open Pics, säger Jan Fredriksson.

Jungs första uppdrag för Facebook blir att lansera bolagets Linkedin-konkurrerande tjänst Facebook at Work.

– Vi har varit i kontakt med Jung och önskar dem all lycka till, säger Jan Fredriksson.

Ämnen i artikeln:

JungFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.