Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Jung och Prime bland världens bästa

Publicerad: 1 Oktober 2013, 12:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Jung Relations och Prime tar båda plats i The Holmes Reports prestigefulla ranking.


Ämnen i artikeln:

PrimePRJung Relations

Sent i måndags kväll blev brittiska Unity utsett till ”världens mest kreativa” pr-byrå av The Holmes Report. Det framgår av ”2013 Global Creative Index” som släpptes sunder måndagskvällen.

Med på topp-tio-listan finns också två svenska byråer, som spöar globala nätverksbyråer som Ogilvy PR, Burson-Marsteller och Weber Shandwick.

På en hedrande andraplats kom Jung Relations, som belönas för sitt arbete för bland andra Volvo, Blocket och Absolut.

– När vi startade Jung för tio år sedan var vårt mål att skapa en byrå som byggde på kreativitet och erbjöd något annat än de byråer som fanns på marknaden. Att komma på silverplats i ”pr-VM” i just kreativitet känns därför väldigt roligt, säger Claes Bodén, vd för Jung.

Byrån har under de senaste åren expanderat kraftigt och omsätter i dag över 80 miljoner kronor på dryga 40-talet anställda med god lönsamhet.

Prime hamnar på plats fyra på listan över världens mest kreativa pr-byråer.

Claes Bodén sticker inte under stol med att det känns kul att slå Prime – byrån som är Sveriges förmodligen mest internationellt prisade – på fingrarna denna gång.

– Det är kul att Prime är så bra, för det gör oss bra. Det är också kul att vara bättre än de vi tycker är bra, säger Claes Bodén.

Att hamna på rankingar är dock inget självändamål.

– Vi drivs av att göra ett bra jobb för våra kunder.

The Holmes Report släppte igår också en lista över de 15 pr-byråer i världen som rankas högst totalt sett. Där halkar Prime ned från en åttondeplats förra året, till en elfteplats. Jung Relations finns inte på den topplistan.

<iframe src="http://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/26684343" width="427" height="356" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" style="border:1px solid #CCC;border-width:1px 1px 0;margin-bottom:5px" allowfullscreen> </iframe> <div style="margin-bottom:5px"> <strong> <a href="https://www.slideshare.net/ArunSudhaman/global-creativeindex2013" title="Global Creative Index 2013" target="_blank">Global Creative Index 2013</a> </strong> from <strong><a href="http://www.slideshare.net/ArunSudhaman" target="_blank">ArunSudhaman</a></strong> </div>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PrimePRJung Relations

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.