Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

John Mellkvist: "Vi måste förändra attityden till ålder och arbete"

Publicerad: 6 Maj 2017, 06:13
Uppdaterad: 6 Maj 2017, 14:13

John Mellkvist: "Vi måste diskutera problematiken och våga säga som det är."

HELGLÄSNING. John Mellkvist, head of future and strategy på Mindmakers, anser att det slösas med äldres kompetens. Därför driver han nu en kampanj på Facebook.


Ämnen i artikeln:

Mindmakers PRGrow

När Dagens Media pratar med John Mellkvist uttrycker han en oro för den negativa attityden som finns hos folk kring äldre och etablerade människor i reklam- och mediebranschen. För honom känns det ovärdigt att det blivit så med tanke på att det finns så många människor som ägnat så mycket tid till sitt arbete, men som ändå möter motstånd i rekryteringsprocesserna.

– I exempelvis USA har kreativa ledare en naturlig kraft på grund av sin ålder, men här i Sverige börjar många fundera på att byta yrke av oro över att man börjar bli för gammal. Där har man ett annat synsätt än i Sverige där det istället finns en brist på respekt för seniora personer. Bara det att en pensionär i USA tituleras "senior citizen" är ganska talande. Det handlar om upplysning och det viktiga är att förändra attityden till ålder och arbete.

Är detta ett eget initiativ eller är det ett uppdrag du fått från en arbetsgivare?

– Detta är ett engagemang från både hjärta och hjärna. Som omvärldsbevakare och framtidsstrateg faller sig detta naturligt, eftersom förändringar i hur vi lever våra liv är så påtagliga, medan attityder och insikter så uppenbart släpar efter. En sak som fått mig att engagera mig är det faktum att jag känner så många etablerade yrkesmänniskor som hållit på länge, som fortfarande är aktiva och gör riktigt bra saker. Dessa personer har inspirerat mig på många sätt i min yrkeskarriär.

För John Mellkvist, som jobbar mycket med framtidsfrågor, handlar det om enkel matematik men också en del mer filosofiska resonemang, som han säger att man måste jobba med innan man kan komma till en lösning.

– Världen växer och vi blir i snabb takt både fler, äldre och friskare. Vi måste kunna försörja oss längre upp i åldrarna och det är de allmänna attityderna i samhället som styr både regelverk och policys kring ålder. Allt börjar med hur vi ser på och förstår varandra.

Hur hittar man lösningar för att ta itu med problemen?

– Vi måste diskutera problematiken och våga säga som det är. Den viktigaste frågan är att resonera och debattera ämnet, helt enkelt prata mer om ålder och hur långt upp i åldrarna vi ska jobba. Det är lätt att diskussionen om hur länge vi behöver jobba blir ett trist samtal om krav, men om man istället utgår från ett resonemang om lusten att arbeta med något meningsfullt, tillfredsställelsen av att bidra och kapaciteten att göra nytta har vi plötsligt fått en helt annan diskussion.

Har mediebranschen sprungit ifrån de som uppfattas vara för gamla?

– Man har ett eget ansvar för sin kompetensutveckling, det är viktigt att komma ihåg. Vill man vara kvar måste man i rimlig mån själv se till att man hänger med, men det sker så mycket på utbildningsområdet som gör det lättare. Vi har alla olika förutsättningar och det finns givetvis också en utanförskapsproblematik att beakta. Blir man bortvald på grund av ålder kan det finnas situationer som är väldigt tärande som gör att man tappar sugen.

– Vi behöver nå större insikt om att våra förmågor är i konstant förändring, vilket innebär att vi också blir bättre på en hel del senare i livet. Tålamod, överblick, ordförråd, analytisk förmåga och intuition är exempel på sådant som med tiden kompenserar upp försämrad syn, hörsel och fysisk snabbhet. Vi behöver titta på individer i olika åldrar utifrån förmåga, potential och hur man på bästa sätt kan bidra till att släppa åldersfixeringen. Då kommer vi få en mer nyanserad bild på det vi kallar kompetens, säger han till Dagnes Media.

John Mellkvist har, förutom Mindmakers PR, jobbat för ett flertal byråer såsom Grow, Identity Works, Hall & Cederquist och Brindfors.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

Mindmakers PRGrow

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.