Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Jag ville blåsa upp semlan i medievärlden”

Publicerad: 21 Januari 2015, 12:34
Uppdaterad: 16 December 2015, 08:45

Mattias Ljungberg om pr-strategin bakom Semmelwrapen.


Ämnen i artikeln:

PR

Konditorn och ägaren av Tösserbageriet i Stockholm, Mattias Ljungberg, har arbetat fram en semla i ny tappning. Responsen från både media och folk på sociala medier har varit enormt. Enligt Socialanyheter.se var två artiklar om det nya bakverket de mest delade under tisdagen.

Alla vill ta del av semmelwrapen, eller wrapsemlan eller vad heter den egentligen?

– Folk tvistar om huruvida den kallas wrapsemla eller semmelwrap. Men jag kom på idén och hävdar att det officiella namnet är semmelwrap, säger Mattias Ljungberg till Dagens Media.

Den andra januari lanserade Mattias Ljungberg Semmelwrapen, en semla to-go.

– En semmelwrap har exakt samma ingredienser som en vanlig traditionell semla. Det som är annorlunda är ju formen, den ser ut som en wrap. Brödet kavlas ut väldigt tunt och gräddas under höga temperaturer under kort tid. Den smakar lite annorlunda trots samma ingredienser.

Mattias Ljungberg berättar att han för ungefär ett år sedan började experimentera med att arbeta om gamla klassiker. Han ville även fånga mediernas uppmärksamhet för bakelsen.

– Jag ville blåsa upp semlan i medievärlden. Vi vill ju att det skrivs om semlor, det gynnar företaget.

Trots att han ville fånga uppmärksamheten är responsen som faktiskt kom en stor överraskning. Det hela började med att Mattias Ljungberg blev intervjuad i en podcast i samband med en pressträff med konditor-landslaget inför en kommande tävling i Lyon. Han lade sedan upp bilder av semmelwrapen på sitt Instagram-konto.

Efter det gick det fort.

– Helt plötsligt small det bara till. Det kunde jag inte gissa mig till i min vildaste fantasi. Jag har haft fullt upp med intervjuer för både tidning och tv. Just nu säljer vi ungefär 100 gånger mer än tidigare och vi har fått anställa mer personal, säger Mattias Ljungberg och fortsätter:

– Anledningen till att jag tror att det har gått så bra är att det låter så gott. Sedan tror jag att anledningen till att journalister vill skriva om detta beror på att det pågår för mycket tråkigheter runtom i världen nu. Medierna vill rapportera om något positivt, vilket även publiken vill ha.

Har du haft hjälp av någon pr-byrå?

– Vi ville faktiskt få hjälp med en pressrelease och det var på gång, men det hanns inte med innan det exploderade. 

Markus Jacobsson

Ämnen i artikeln:

PR

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.