Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Jag vaknade av glädjetårar"

Publicerad: 26 April 2013, 05:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

När juryordföranden Tom Beckman läste upp motiveringen kunde Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård knappt tro sina ögon och öron.


" Många säger att förändring kräver tid, att det tar tid. Det är både fegt och fel". Så lyder en del av motiveringen till årets vinnare av det prestigefyllda Titanägget – Rättviseförmedlingen.

När Dagens Media når grundaren Lina Thomsgård har hon fortfarande inte riktigt hämtat sig.

– Jag vaknade precis av glädjetårar. Det är helt fantastiskt, så jävla grymt, säger hon.

Blev det mycket fest i går?

– Jag vet inte hur mycket jag hann festa utan jag stod mest och kramades och pratade allvar med folk.

Pratade allvar?

– Ja det var otroligt många som ville komma fram och hylla initativet Rättviseförmedlingen och det är ett fenomenalt tecken på vilken ansvarskänsla branschen har, säger hon och fortsätter:

– Man har fattat vilken makt som är i kommunikationsbranschens händer. Både ekonomiskt och kreativt. Man ser stereotyper och vill bryta mot dem.

Lina Thomsgård berättar att gårdagen var ett kvitto på att branschen faktiskt bryr sig om jämställdhetsfrågor.

– Det är så otroligt lätt att avfärda reklambranschen och säga att den inte bryr sig om samhället och bara vill kränga, men gårdagen var ett tecken på att det inte är så, säger hon och fortsätter:

– Folk tycker att det här är jätteviktiga grejer och att vi har kunnat vara ett inspirerande initativ som visar att det går att göra skillnad gör mig fantastiskt glad.

Vilket är Rättviseförmedlingens viktigaste bidrag till reklambranschen?

– Framför allt att visa på att det går att förändra. Om jag en bakfull söndagsmorgon kunde starta en Facebook-sida som tack vare 40 000 personer varit med och förändrade medieklimatet i Sverige kan branschen flytta fram gränserna för vad vi tillåter oss att vara.

Hur har branschen förändrats sedan Rättviseförmedlingen skapades?

– Jag är ju rätt ny så jag vet inte riktigt hur det såg ut innan men varje månad ser jag fantastiska exempel på när man har vridit och vänt och tagit ett par steg extra, säger hon och fortsätter:

– Man vågar ta det till kunden och plötsligt dyker det upp en annons med ett kärlekspar som inte är en tjej och en kille. Reklam kan och bör utmana tradiga könsroller och begränsande stereotyper. Det betyder oerhört mycket. Det inbitna samhällsansvaret är fantastiskt fint.

Lina Thomsgård vill också passa på och rikta ett tack till hennes arbetsgivare Forsman & Bodenfors.

– För att de plockade in en gormig jämställdhetsivrare och på så vis markerade att det är viktiga frågor. Och att det inte var för läskigt eller konstigt. F&B har fått mig att uppleva kreativt samarbete när det är som bäst, och jag är så väldigt stolt att få arbeta med dom, säger hon och fortsätter:

– Och så vill jag tacka juryordföranden Tom Beckman som läste upp en fantastiskt fin motivering. Jag fattade inte riktigt vad som hände. Jag hade med mig en servett från maten med lite sås på och den hade jag tydligen knycklat ner i väskan. Det är så fint.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.