Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

IQ: "Frågan är svår att göra sexig"

Publicerad: 5 Maj 2011, 11:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Systembolagets dotterbolag, IQ tog i samarbete med Deportivo hem Stora pr-priset för "Fyllefiltret" under torsdagsförmiddagen.


Ämnen i artikeln:

Stora pr-prisetDeportivoIQ

I dag delades det första Stora pr-priset ut på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Där stod det klart att det blev IQ:s tjänst, "Fyllefilter" som tog hem priset.

Ann-Therese Enarsson, som avgick som vd på IQ den 1 april, har varit involverad sedan projektet påbörjades 2005.

– Det är otroligt roligt, vansinnigt kul att vinna det stora Pr-priset. Det är en stor ära och bättre sätt att börja sin torsdag på är svårt att leta efter, säger hon och fortsätter:

– Det har varit en stor utmaning sedan starten att kommunicera en svår fråga på ett nytt sätt. Det är ju lite av ”how do you reinvent yourself” för en ung svår målgrupp.

Hon får medhåll av Magnus Jägerskog, tillträdande vd på IQ.

– Mycket av arbetet bakom har handlat om hur man kan prata utan pekpinnar och ge folk lite eftertanke och reflektion kring ett svårt ämne, säger han.

Både Magnus Jägerskog och Ann-Therese Enarsson lyfter fram vikten av att ha balans mellan nytta och glädje som bakomliggande faktor till framgångarna med "Fyllefiltret".

– En nyckel är att få till balansen med humor kring en allvarlig fråga. Alla tycker ju att alkoholkonsumtionsfrågan är svår att jobba med, den är helt enkelt svår att göra sexig, säger hon.

Magnus Järeskog:

– Det vi ska fortsätta med framöver är att se över interaktiviteten för att stärka dialogen med målgruppen och långsiktigt kunna påverka attityder.

Ann-Therese Enarsson, som numera är pr-chef för IQ:s moderbolag Systembolaget, berättar att hon är stolt över vad "Fyllefiltret" åstadkommit.

– Vi hoppas på att vi fått till en lite nyktrare och trevligare värld och att vi lyckats filtrera bort en del sådant som annars hamnar direkt på Facebook, säger hon.

Stephan Drenzel

Ämnen i artikeln:

Stora pr-prisetDeportivoIQ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.