Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

PR

Intressen styr valet av bilmärke

Den bil man kör speglar ens intressen. Den mest mångfacetterade bilägaren är den som äger en BMW, enligt en ny rapport från TNS Sifo.


Publicerad 2013-07-29 05:48

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:

Det är Sveriges Annonsörer som med hjälp av data från TNS Sifo Orvesto Konsument analyserat uppgifter om drygt 14 000 svenskar och deras val av bil. Rapporten visar att varumärkesval i stor utsträckning är relaterat till personliga intrssen.

– Bilbranschen är starkt konkurrensutsatt och att träffa rätt i målgruppen med sin marknadskommunikation är avgörande. I denna branschundersökning har vi valt att titta på de varumärken som är våra medlemmar och hur deras intressegrupper ser ut. Anledningen är att lyfta problematiken med en allt mer reklamtrött mottagargrupp och utmaningen för våra medlemmar att träffa rätt, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer i ett presmeddelande.

BMW-ägaren är den bilägare som ä mest nyfiken och har flest intresseområden. Den typiske BMW-ägaren gillar till exempel extremsporter, privatekonomi, utrikespolitik och vinprovning.

Audi-ägaren gillar inredning, sport och tv-spel - men inte handarbete, bantning och kungligheter. Ägarna till en Volvo eller Volkswagen är de som sticker ut minst när det kommer till intressen, enligt undersökningen.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.