Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Intressen styr valet av bilmärke

Publicerad: 29 Juli 2013, 05:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:39

Den bil man kör speglar ens intressen. Den mest mångfacetterade bilägaren är den som äger en BMW, enligt en ny rapport från TNS Sifo.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentSveriges AnnonsörerTNS Sifo

Det är Sveriges Annonsörer som med hjälp av data från TNS Sifo Orvesto Konsument analyserat uppgifter om drygt 14 000 svenskar och deras val av bil. Rapporten visar att varumärkesval i stor utsträckning är relaterat till personliga intrssen.

– Bilbranschen är starkt konkurrensutsatt och att träffa rätt i målgruppen med sin marknadskommunikation är avgörande. I denna branschundersökning har vi valt att titta på de varumärken som är våra medlemmar och hur deras intressegrupper ser ut. Anledningen är att lyfta problematiken med en allt mer reklamtrött mottagargrupp och utmaningen för våra medlemmar att träffa rätt, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer i ett presmeddelande.

BMW-ägaren är den bilägare som ä mest nyfiken och har flest intresseområden. Den typiske BMW-ägaren gillar till exempel extremsporter, privatekonomi, utrikespolitik och vinprovning.

Audi-ägaren gillar inredning, sport och tv-spel - men inte handarbete, bantning och kungligheter. Ägarna till en Volvo eller Volkswagen är de som sticker ut minst när det kommer till intressen, enligt undersökningen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev