Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Inför AIK:s utmarsch från Råsunda

Publicerad: 13 Mars 2012, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

AIK och Adidas hyllar Råsunda med jubileumströja inför flytten till den nya nationalarenan.


Ämnen i artikeln:

AdidasAIK

AIK sprang in på Råsundas gräs för första gången 1937. Nu, 75 år senare, gör de det för sista gången. Nästa säsong har AIK den nya nationalarenan, Swedbank Arena, som sin hemmaplan. För att hedra anrika Råsunda, och AIK:s koppling till den, har klubben tillsammans med sponsorn Adidas tagit fram en jubileumströja.

– Att ha spelat på samma arena i 75 år är respekt och det måste hyllas. Det handlar om att ge Råsunda ett värdigt avslut och sedan titta framåt, säger Jonas Carlström, nordisk sponsringschef på Adidas.

På insidan av tröjan finns en strof från en av AIK:s hejjaramsor insydd. Strofen lyder:

”Långt har jag färdats och mycket har jag sett, men på mitt lag ser jag aldrig mig mätt. Stormar har rasat, men vinden har vänt, och den tar mig tillbaks till Råsundas gräs.”

– Vi har diskuterat med AIK och landat i att den är bäst. Den har en tydlig koppling till arenan.

Till kampanjen hör också en film med Daniel Tjernström, den AIK-spelare som spelat flest matcher på Råsunda. Tjernström går från Råsundas spelargång ut på planen och i bakgrunden läses strofen från hejjaramsan "Långt har jag färdats..." upp.

– En viktig del med filmen är att lyfta Tjerna. Han har spelat omkring 400 matchen och gjort bra i från sig i AIK, säger Jonas Carlström.

Filmen är främst tänkt att spridas i de sociala medierna.

I fredags började jubileumströjorna att säljas på Stadium och i AIK:s egna souvenirbutiker.

– Jag pratade nyss med AIK och de är jättepositiva. Tröjorna har sålt bra, säger Jonas Carlström.

Bakom kampanjen står Jung Relations.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/tcGYdWxTDs4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupper:

Adidas

Jonas Carlström

Anders Goding

Tove Örnrå

Ebba Kanekrans

Jung Relations

Projektledare: Martin Abrahamsson

Rådgivare: Henrik Hallberg

Produktionsledare: Fredrik Manuel Persson

Programmerare: Mattias Ottosson

Formgivning: Hampus Klint

Teknisk rådgivning: Fredrik Heghammar

Creative Director: Marita Kuntonen

Kreatör: Björn Lundevall

Pr-assistent: Rosalin Örnefalk

Filmen är skapad av:

Regissör: Daniel Eskils

Produktionsbolag: Team Tony

Producent: Göran Lagerberg

Fotograf: Oskar Karlberg

B-foto: Adrian Levander

Elektriker: Michaell Steinberg

Rekvisita: Olle Strandberg

Ljudmix: Jens Handell (Sergeant Tom)

Voice-over: Ted Åström

Rebecka Lindberg


Ämnen i artikeln:

AdidasAIK

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.